Wie 3-Serie zegt, zegt M3! Na de presentatie van de gloednieuwe generatie 3-Serie mogen we binnenkort de nieuwe M3 verwachten. Terwijl de huidige nog vertrouwt op een atmosferische V8 die hoog in de toeren klimt, keert de volgende M3 wellicht terug naar een architectuur die het merk meer in de genen zit, namelijk een zescilinder-in-lijn.
Lager verbruik
De focus ligt op een lager verbruik. Als sportieveling in deze tijd moet de M3 moet zich even sterk tonen tegen de chrono als aan de pomp. De opwindende maar gulzige atmosferische V8 staat dus op het punt om te verdwijnen.
Geruchten maken melding van een 3.3 zescilinder-in-lijn met maar liefst drie turbo's om hem te vervangen. Helemaal nieuw is dat principe niet, BMW experimenteerde er ook al mee onder de motorkap van de M5 ... diesel (M50d) die onlangs gepresenteerd werd. Het vermogen van de M3 wordt geschat op ongeveer 450 pk.
De inspanningen blijven niet beperkt tot wat onder de motorkap ligt, maar hebben ook betrekking op de motorkap zelf en onderdelen van het koetswerk. De toekomstige M3 doet een beroep op een nieuw soort materiaal: kunststof versterkt met koolstofvezel (CFRP). Lichtheid is het sleutelwoord voor goede prestaties en een laag verbruik.
Op de foto's
De slimme camouflage verbergt uiteraard de grootste aanpassingen, maar enkele details laten geen twijfel: dit is de nieuwe M3. Kijk bijvoorbeeld naar de grote remschijven of de vier uitlaatpijpen achteraan.