Sinds de lancering van de nieuwe 5-Serie kijken de liefhebbers vol ongeduld uit naar de meest mythische en wildste variant: de M5. Die staat op het salon van Sjanghai. Of toch min of meer, want het gaat officieel nog om een prototype dat sterk lijkt op het seriemodel.
Gespierd
Naar goede gewoonte rolt de M5 zijn spierballen. De testosteronkuur mist zijn effect niet, getuige de bumperschilden met grote luchtinlaten, de diffuser achteraan, de vier uitlaten, de zwarte 20-duimsvelgen en de zijdelingse luchtkanalen.
Onder de kap
BMW blijft op de vlakte wat de nieuwe V8-benzinemotor betreft. Het is wel bekend dat hij over twee turbo's beschikt en een hoogtoerig karakter heeft. Bovendien drinkt de V8 minder benzine (zo'n 25 procent) dan de vorige 5.0 V10 met 507 pk. Toegegeven, die was niet echt gericht op een zuinige rijstijl.
De omschakeling naar een V8 bevestigt nogmaals dat zelfs grote sportievelingen niet ontsnappen aan de downsizing. Het vermogen is nog niet officieel bekend, maar schommelt ergens tussen 540 en 570 pk. Het koppel is beresterk en maakt de motor wellicht heel lineair. Ten koste van het karakter? Dat valt nog te bezien.
De hoogtechnologische uitrusting bestaat voorts uit een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen en een actief differentieel.