Op de Intermot had BMW al geanticipeerd op de komst van de nieuwe sportmachines van de concurrenten. Met de nieuwe S1000RR hadden ze de lat weer hoger gelegd en dat was maar goed ook, als je kijkt naar de nieuwe R1.
De S1000RR vinden we ook terug in een roadsterformaat, de S1000R. Dat is een rijdend infuus adrenaline. Erg leuk, maar weinig praktisch, maar daar komt nu verandering in. BMW onthulde in Milaan immers de trail-versie van de S1000RR: de S1000XR.
BMW houdt er de gewoonte op na om van 1 model verschillende versies te maken. Dat is een eenvoudige strategie om de kosten te spreiden en een grotere markt aan te boren. De S1000RR is hier een mooi voorbeeld van. Je hebt de circuitgerichte RR, het roadstermodel en nu de trail variant. De basis blijft een geweldig potent blok in een al even performant rijwielgedeelte.
Met deze XR treedt BMW toe tot het selecte clubje van powertrails zoals de Ducati Multistrada en de KTM Super Adventure.
XR
De trail-versie gaat door het leven als de XR en hij maakt gebruik van de krachtbron van de S1000RR. In de XR levert hij 160 Pk en 112 Nm en geeft je zo een speeltuin die quasi 10.000 tr/min groot is.
Het frame - uit een lichte legering opgetrokken - is speciaal voor de XR ontwikkeld. Verder zien we een aantal ‘oude’ bekenden terug wanneer we naar de elektronica kijken: antislipsysteem, meerdere modi voor het blok, tractiecontrole, elektronisch instelbare vering, shifter,… Ook de styling is helemaal BMW. Het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan.
F800R
Wat rationeler van aard is de roadster F800. Die krijgt een kleine verjongingskuur. Het vermogen steeg van 87 naar 90 pk en de eerste en tweede versnelling werden korter. De upside down voorvork krijgt nu radiaal gemonteerde remklauwen en zowel het stuur, de voetsteunen als het zadel zouden voor een betere zithouding zorgen. Op de optielijst kun je nog kiezen voor een antislipsysteem en ESA-vering.