François Piette

10 DEC 2005

BMW Motorrad op het 84ste Auto‑ en Motorsalon van Brussel

Niet minder dan vijf Belgische premières op de Heizel: de F 800 S, F 800 ST, R 1200 GS Adventure, R 1200 S en K 1200 GT. Hoewel BMW Motorrad in 2006 geen wereldpremière zal brengen op zijn Brusselse stand, zal het publiek niet teleurgesteld zijn dankzij de lawine aan nieuwigheden die de Beierse constructeur zal voorstellen. F800 In Belgische première zullen de motorliefhebbers kennis kunnen maken met de zeer recent voorgestelde BMW F 800 S en F 800 ST. Uitgerust met een nieuwe tweecilinder motor van 800cc zijn de F 800 S en de F 800 ST het antwoord van BMW Motorrad in het middengamma. Ontwikkeld volgens een geheel nieuw concept, bieden deze twee motorfietsen de liefhebbers de keuze tussen een sportieve versie en een versie die veeleer de benaming grand tourisme verdient. Beide modellen worden aangedreven door een tweecilinder in lijn die speciaal ontwikkeld werd in samenwerking met de firma Bombardier-Rotax GmbH. Beide hebben een topvermogen van 60 kW (meer dan 80pk) en beide hebben een drooggewicht van 190 kg. Enkel rijklaar verschillen ze enkele kilo’s (200 kg voor de F 800 S en minder dan 210 kg voor de F 800 ST). Adventure Een andere nieuwigheid die zeer gewaardeerd wordt door de liefhebbers van de lange enduro-trajecten is de BMW R 1200 GS Adventure. Met een tank van 33 liter, een nieuw scherm dat nog meer bescherming biedt tegen regen en wind, een zadel dat in de hoogte verstelbaar is, een bescherming van de tank en van de motor, overtreft de R 1200 GS zelfs de R 1150 GS Adventure. Naast al deze troeven zijn er natuurlijk nog de sterke punten van de R 1200 GS : laag gewicht, nieuwe motor, … R1200S Maar ook de liefhebber van de sportieve motor komt aan zijn trekken met de voorstelling van de nieuwe BMW R 1200 S. Dit is de meest krachtige aller tijden uit de boxerreeks, een motor die zich duidelijk onderscheidt van de andere modellen uit het gamma. De atletische uitstraling van de 1200 laten geen twijfel mogelijk : van de gestroomlijnde carrosserie vooraan, getooid met de voor het merk zo typische « neusgaten », naar de originele einddemper achteraan en naar het achterzicht met de lichtgevende dioden via de dubbele asymmetrische lichten, elke lijn ademt kracht en dynamisme uit. Zijn silhouet dat nog ranker is dan dat van zijn voorganger de R 1100 S, toont wat de R 1200 S belichaamt dankzij zijn techniek, in het bijzonder dankzij zijn lichte constructie. De weegschaal geeft slechts 190 kg aan, ofwel 13 kg minder dan de 1100. De motor met een inhoud van 1170 cm³ die op een aantal punten aangepast werd, biedt een gigantisch vermogen van 90 kW (122pk) bij 8250 tr/min. K1200GT De vijfde belangrijke nieuwigheid is de BMW K 1200 GT. Deze tweede generatie van de GT biedt een dynamiek van hoog niveau. Een sterke troef die voor een belangrijk deel voortkomt uit de afstelling van de motor in functie van een hoog koppel die zich vertaalt in oppermachtig weggedrag en ongeëvenaarde wendbaarheid. Het vermogen van deze sportivo-GT overstijgt 110 kW (150pk), de vernieuwende technologie van zijn motor vindt haar oorsprong bij de K 1200 S en de K 1200 R. En al de anderen... Volledigheidshalve vermelden we dat op de stand van BMW Motorrad ook de twee kampioenen van de Belgische markt, de BMW R 1200 RT en de R 1200 GS (op 30/10/2005 eerste en tweede best verkochte motorfietsen in België), aanwezig zullen zijn evenals de K 1200 S en de K 1200 R die reeds ter sprake kwamen, de R 1200 ST die op hetzelfde salon van Brussel in 2005 in wereldpremière werd voorgesteld, de uitzonderlijke HP2 die op de internationale motoshow van Parijs de eerste prijs kreeg voor zijn design, … Tot slot zal ook de BMW K 1200 R waarmee Sébastien Legrelle de tweede plaats behaalde in de internationale PowerCup 2005, te zien zijn. © Bruno Wouters

Source : BMW Motorrad
Advertentie
Advertentie
Advertentie