François Piette

9 DEC 2005

Mercedes GL Klasse : high‑end SUV

De GL Klasse is een luxe SUV met 7 plaatsen. Mercedes breidt zijn gamma terreinwagens verder uit, en blijkt bij deze ook nog niet te stoppen. Dit model is een indrukwekkende high-end terreinwagen. Zijn afmetingen maken dit nog duidelijker (5088 mm lang, 1920 mm breed en 1840 mm hoog). De nieuwe GL Klasse zal in januari op het salon van Detroit voorgesteld worden. Wat Europa betreft zal gewacht moeten worden tot september 2006 alvorens hij op de markt komt. Bewoonbaarheid Het comfort aan boord wordt vooral toegeschreven aan de gebruikte materialen, en zijn afmetingen (wielbasis van 3075 mm). De twee individuele plaatsen op de derde rij, staan op 815 mm van de middelste rij, de plafondhoogte komt op 979 mm. De ongebruikte plaatsen achteraan kunnen, allemaal of apart, elektrisch neergeklapt worden. Hierdoor ontstaat een grote en vlakke laadruimte. In de uitvoering met 5 plaatsen bedraagt het koffervolume 1240 liter. De maximale laadruimte van de GL komt uit op 2300 liter, in deze configuratie bedraagt de lengte van de laadvloer 2128 mm. Motorisaties: nieuwe V6 en V8 Wat de dieselmotoren betreft biedt Mercedes de volgende keuze aan: een V6 van 165 kW (224 pk), een nieuwe uitgave van de V8 diesel met 306 pk (225 kW) met een maximaal koppel van de 700 Nm. Beide motoren zitten, volgens Mercedes, ruim binnen de Euro 4 normen en bezitten een onderhoudsvrije luchtdeelfilter. Voor de benzinemotoren heeft Mercedes de volgende versies in petto: een V8 van 5,5 l met een vermogen van 285 kW (388 pk). De nieuwe 4,6 l motor ontwikkelt 250 kW (340 pk). Ook deze motoren beantwoorden aan de Euro 4 normen (USA : LEV II norm). Alle GL modellen worden uitgerust met de 7G-Tronic automaat met Direct Select bediening. Het verbruik wordt ook, volgens Mercedes, in bedwang gehouden dank zij een relatief laag totaal gewicht met een zelfdragend chassis, maar ook een efficiënte aërodynamica voor deze grote auto (Cx : 0,37). 4x4 De GL Klasse krijgt standaard de vierwielaandrijving 4-Matic mee, de Airmatic vering, een parametrische stuurbekrachtiging en het ADS schokdempersysteem. De ESP werd voorzien van een TSA stabilisator dat gebruikt word bij het trekken van een aanhangwagen. Voor de off-road trajecten is de GL uitgerust met verschillende hulpsystemen: hulp bij afdalingen, een off-road ABS bij het vertrekken op gladde ondergrond. Voor de fans is ook de Offroad Pro in optie verkrijgbaar, een off-road versnellingsbak met twee versnellingen en volledige blokkering van het differentieel. De Airmatic vering wordt hiermee ook aangepast waardoor de bodemvrijheid op niet minder dan 307 mm komt. Zeker ? Door het kiezen voor een zelfdragend koetswerk en lichte metalen wint deze SUV aan stabiliteit ten opzichte van gelijkwaardige modellen. Mercedes laat ook opmerken dat passagierscel uiterst bestendig is en dat voor en achteraan kreukelzones voorzien zijn. Adaptieve airbags vooraan, en een hele reeks andere standaard en in optie verkrijgbare airbags, maken uiteraard ook deel uit van de veiligheidsuitrusting. Deze Mercedes kan in optie ook uitgerust worden met het preventieve Pre-Safe systeem. Het persdossier meldt ook nog dat “deze SUV voldoet aan alle eisen van de huidige luxe SUV”. Deze grote auto is vooral bestemd voor de Amerikaanse markt, en het is dus niet voor niets dat hij gebouwd wordt in Tuscaloosa, Alabama, net als de M en R Klasse.

Bron : Mercedes
Advertentie
Advertentie
Advertentie