Voxan en BMW maken nochtans gebruik van hetzelfde recept: een bekende basis, een klassiek maar erg geslaagd ontwerp en een ode aan het concept café racer. Behalve wat de prijs betreft, want 15.000 euro blijft veel geld voor een dergelijke motorfiets.

Voor een bedrijf als Voxan zou die prijs nog begrijpelijk zijn (niet dat we ‘m verantwoorden). Het is een zeer kleine fabrikant die z’n motorfietsen via het internet te koop aanbiedt. Het verschil met BMW had niet groter kunnen zijn, dat deze NineT erg duur verkoopt.

Op papier lijkt het allemaal erg zwart/wit, maar wanneer je de motorfiets in levende lijve ziet, dan smelt het bezwaar van het prijskaartje toch erg snel. Het is moeilijk om aan de charme en het authentieke karakter van de NineT te weerstaan.


De essentie van de motorfiets

Bij het ontwerpen van de NineT lette BMW er nauwgezet op om niet te vervallen in radicale café racer, met een extreme zitpositie en clip-ons. Ook gingen de Duitsers niet helemaal neo-retro, zoals bijvoorbeeld een Bonneville, Guzzi V7 of Honda CB1100.

De NineT wil ons eerder terug meenemen naar de essentie van het rijden. Daarvoor wordt hij gebombardeerd tot ‘roadster’, een indeling die sinds enkele jaren zijn intrede heeft gemaakt en die fabrikanten toelaat om op niches in te zetten. Of om ze te creëren… De NineT is een roadster met klassieke invloeden en duidelijke knipogen naar het verleden, maar is toch voorzien van de nodige technologie. Onderhuids is dit een machine die helemaal bij de tijd is, kijk maar naar de vering, remmen, etc.

Maar de NineT doet meer dan alleen de huidige motard verleiden. Hij viert het negentigjarige jubileum van BMW als motorfietsfabrikant. Dat hij daarom een cardanaandrijving en een flat twin heeft net zoals de BMW R32 uit 1923 mag niet verbazen. De NineT betekent ook het einde van een tijdperk. Hij is het laatste model met een lucht/olie gekoelde boxer. Na hem zullen de boxers allemaal gekoeld zijn met lucht/water, zoals je kan zien bij de RT, de R1200R en de nieuwe R1200GS.


Erfenis

Deze bijzondere positie van de NineT geeft ‘m bovendien recht op een aantal extra’s. De NineT kreeg “traditionele en authentieke materialen”, aldus het persbericht en moet in hoge mate personaliseerbaar zijn. Daarvoor heeft BMW een extra ‘effort’ gedaan om het je qua keuze nog moeilijker te maken. Het hele model is gericht om aangepast te worden (met onderdelen uit de BMW-catalogus). De verschillende uitlaat- en zadelconfiguraties zijn maar twee voorbeelden daarvan.

Het belang van het design voor de NineT was alvast een goede reden om de Telelever-vering vooraan niet meer te gebruiken. In zijn plaats staat nu een upside down voorvork die rechtstreeks is afgeleid van de sportieve S1000RR. Achteraan werd de Paralever - gelukkig - behouden zodat de NineT beschikt over een enkelzijde achterbrug met een 6 inch brede velg (oorspronkelijk 5,5).

En het feest voor het oog gaat door. Er zijn bijvoorbeeld al bevestigingspunten voorzien aan de swingarm om ook daar een nummerplaathouder te bevestigen, de spaakwielen zijn een geslaagde verwijzing naar het verleden en de aluminium benzinetank met geborstelde zijflanken geeft de BMW een exclusief kantje. Ook in de details leefde BMW zich uit. Kijk maar naar het aangebrachte logo in de koplamp unit. Maar, niet getreurd, er zijn nog punten waar het beter kan. De knipperlichten en de spiegels bijvoorbeeld mogen wat ons betreft vervangen worden door andere exemplaren, maar dat is ook net het plezier van het personaliseren….


Het einde van een tijdperk

De NineT kreeg de laatste versie van het luchtgekoelde boxerblok. Een motor die ruimschoots zijn sporen verdiende in de hele R-lijn tot het moment dat hij vervangen werd door een watergekoeld blok. De luchtgekoelde tweecilinder levert in het NineT-jasje een vermogen van 110 pk aan 7.750 tr/min en een genereus koppel van 110 Nm. De transmissie werd onder handen genomen en heeft nu kortere ratio’s.

In het zadel maken we weer kennis met het BMW-universum. Het fijne zadel heeft een hoogte van 785 mm waardoor je vlot met je voeten aan de grond kunt. Ons testexemplaar was bovendien uitgerust met een monozit en een hoog geplaatste Akrapovic-einddemper.

Het stuur valt perfect in je handen en geeft je een dynamische zithouding zonder dat je hierdoor druk op je polsen krijg. Het dashboard is vast gemonteerd op de kop van de voorvork. Het combineert twee analoge tellers en een digitaal scherm. Het dashboard biedt ruimschoots voldoende info, maar had wat ons betreft toch wat groter mogen zijn.

Zowel het ontkoppelingshendel als de versnellingspook laten zich perfect bedienen. De tweecilinder leeft meteen op en pikt uitstekend op vanaf 2.000 tr/min. Ook in de hogere versnellingen.


Old school

Uit de einddemper klinkt een stevige brul als antwoord op de plaagstoten van het gashendel. Tijdens de testrit is hij de perfecte soundtrack. De kortere verhoudingen zorgen eveneens dat het rijden met de NineT méér dan een prettig tijdverdrijf is. Het chassis bezorgt ‘m bovendien een snedig en efficiënt rijgedrag.

De Telelever voorkwam dat een motorfiets met z’n kop knikte tijdens het remmen, maar ook bij het kiezen voor een upside down voorvork vrijwaarde BMW het comfort aan boord. Ook op de remmen valt niets af te dingen. Ze zijn krachtig, prima te doseren en de achterrem is eenvoudig te blokkeren zonder dat het ABS ingrijpt. Let wel, de NineT heeft geen antislipsysteem. Doseren doe je dus ook op de old school manier, zijnde door verstandig met het gashendel om te springen. Iets wat we ons niet hebben beklaagd.

Het concept van de NineT heeft ook een aantal keerzijden. Zo zijn er weinig praktische kanten aan de NineT, zit je als bestuurder vol in de wind, heb je geen bescherming achteraan tegen opspattend regenwater, de draaicirkel is aan de grote kant en het zijn geen tubeless banden waardoor een band onmiddellijk leeg loopt wanneer je lek rijdt. Daar tegenover zet de BMW echter een elektronisch jasje dat beperkt bleef tot het hoogst noodzakelijke, een ontwerp dat uitzonderlijk goed geslaagd is, een temperamentvol maar goed afgemeten motorblok en zeer efficiënt rijgedrag. Wat wil je nog meer? Ah, juist de prijs? 15.200 euro… Eenvoudig rijgeluk is niet a priori goedkoop…