In tegenstelling met de GS veranderd het uiterlijk van de RT niet maar wordt hij discreet gerestyled, maar fans van de RT zullen de nieuwste versie dadelijk herkennen. Dankzij een hertekend windscherm ben je nu nog beter beschermd maar het grote verschil zit hem in de nieuwe bedieningen aan het stuur. Die zijn nu aangepast aan de Japanse standaard die door zowat alle constructeurs wordt gevolgd. ‘Typisch BMW’ is dus verleden tijd, behalve dan voor de GS. Begrijpe wie kan.

Pullman

Tijdens een kennismaking met het BMW-gamma kregen we de kans om met de RT te rijden. De evoluties die we op de GS voelden komen ook op deze RT naar voren. Toch is het rijplezier dat beide machines bieden verschillend en al in de ontwerpfase kregen ze elk een eigen karakter en filosofie.

De RT is comfortabeler, een GT aan de top van zijn segment. Ergonomie, bescherming en de uitgebreide uitrusting (inbegrepen massa’s opties) maken van hem een erg aantrekkelijk pakket. Maar dat heeft een prijs: het gewicht. De RT weegt 259 kg terwijl de GS slechts 229 kg op de weegschaal zet.

Tijdens de fotoshoot legden we met beide machines enkele keren hetzelfde bochtige en erg natte traject af. Het verschil was duidelijk voelbaar waarbij we vooral genoten van de lichtere GS en zijn erg grote TT-stuur.

Serieus en efficiënt

Maar leidt hieruit niet af dat de RT plomp of zwaar stuurt. In tegendeel zelfs, maar het gewicht, de rijpositie en de reactie van de motor maken er een heel andere machine van met een heel andere rijstijl. Zo is bijvoorbeeld de overbrenging van de RT heel wat langer (2,91 tegenover 2,6 voor de GS). Dat heeft voor gevolg dat de GS op autosnelwegen hoger in de toeren klimt terwijl de RT soeverein cruiset en daarbij goed een halve liter per 100 km minder verbruikt.

Net als de GS heeft de RT ook een uitlaat met gestuurde klep maar bij de laatste is die minder vrij. Bij de GS komt het geluid meer tot zijn recht en draagt bij tot een sportiever ‘gevoel’. De RT is meer matuur terwijl de GS speelser en extraverter overkomt.

Indruk

De evolutie van de RT verloopt in de lijn van het model en de enkele pk’s meer laten zich minder duidelijk voelen dan bij de GS. Dat komt door het verschil in gewicht, de andere overbrenging, de discretere uitlaat of al wat een GT onderscheid van een polyvalente trail.
De RT kost 16.750 euro, zonder talrijke en dure opties.