De opvolger van de R 1150 ST is het derde model van de nieuwe boxergeneratie die met de R 1200 GS in het voorjaar van 2004 boven de doopvont gehouden werd. Voor de ontwikkeling van de R 1200 ST hebben de ingenieurs zich gebaseerd op de aandrijflijn en de innoverende rijwielgedeelten van de GS. Door zijn concept is de R 1200 ST afgeleid van de R 1200 RT, die in december 2004 voorgesteld werd. Dankzij een vermogen van 81 kW/110 pk bij een gewicht van slechts 230 kg, is deze sportieve GT perfect geschikt voor een sportief rijgedrag in bochten en voor hoge snelheden. De tweecilinder boxermotor met balansas en een cilinderinhoud van 1170 cc is identiek als de motor van de R 1200 RT. Een ander aanzuigsysteem, een nieuwe knalpot en aangepaste nokkenassen dragen eveneens bij tot de vermogensstijging. Bovendien werd door gebruik van hogere zuigers de compressie opgevoerd tot 12,0:1.
De voor de R 1200 GS volledig nieuw ontwikkelde en amper 13 kilogram wegende versnellingsbak met schuine vertanding, wordt ook op de R 1200 ST gebruikt.
De exacte en lichte schakeling, met korte schakelwegen tussen de verschillende versnellingen, kon met detailoptimaliseringen aan het schakelmechanisme nogmaals verbeterd worden. De korte verhouding van de zesde versnelling is gericht op een uitstekende rijdynamiek. De optimale versnellingsbakafstelling maakt het mogelijk om van nul naar honderd te accelereren in een indrukwekkende 3,5 seconden. Het voorframe is een gelaste stalen constructie. Het achterframe bestaat uit rechte, aan elkaar gelaste stalen buizen. Zoals bij alle vierkleppen Boxers zijn het voor- en achterframe vastgeschroefd aan de motor en de versnellingsbak en vormen ze op die manier de dragende structuur. De langsdragers van de Telelever voorwielophanging is zoals tevoren in de motorbehuizing gelagerd, de Paralever is vastgemaakt aan het achterframe.
De nieuw ontwikkelde, lichte en in filigraan uitgevoerde in aluminium gegoten wielen met vijfspakig design, werden voor de R 1200 ST en de R 1200 RT nieuw ontwikkeld. Zij combineren hun perfect ronde vorm met een hoge stijfheid. Het voorwiel heeft de afmeting 3,5 x 17 duim, het achterwiel 5,5 x 17 duim. Net als de nieuwe R 1200 RT wordt ook de R 1200 ST uitsluitend geleverd met de gedeeltelijke ABS. De remschijven vooraan hebben een diameter van 320 millimeter. Om de onafgeveerde massa te verminderen en een fijngevoeligere dosering van de remmen mogelijk te maken, werd de diameter van de remschijf achteraan teruggebracht tot 265 mm (vroeger 276 mm). De remslangen zijn bekleed met een staalweefsel.
De instrumenteneenheid is volledig digitaal. Enkel de snelheidsmeter en de toerenteller worden analoog getoond. Het zadel van de R 1200 ST is in twee delen uitgevoerd en kan vanuit de bestuurderspositie manueel in twee hoogtes ingesteld worden. Het stuur is dan weer in de hoogte verstelbaar. De hoofdkoplamp tenslotte werd geconcipieerd volgens het concept van de vrije vormvlakken en dit in functie van een optimale rijbaanverlichting. Twee met H4-schijnwerpers uitgeruste reflectoren en een dubbel dimlicht en verstraler geven de motor niet alleen een zeer goede verlichting maar ook een uniek “gezicht”.