Eindelijk is zo het ver, de roadster krijgt de motor die we eerder al op de 1200 GS en 1200 RT zagen. Hij is voorzien van de dubbele nokkenas van de HP2 Sport.

BMW maakt van de gelegenheid gebruik om zijn roadster in twee versies aan te bieden. De basisversie, de R1200 R, krijgt nieuwe velgen en de nieuwe “Classic” versie krijgt zwarte velgen en enkele andere specifieke  onderdelen, zwarte lak en enkele accentjes in chroom.

De "standaard" 1200 R is beschikbaar in een matte grijs, Lightgrey metaal of Red Apple metaalkleur, beiden gekoppeld aan een zwart geverfde motor en een Nurburg grijs gelakte chassis. Op de Classic krijgen deze onderdelen een grijze metaalkleur en wordt de rest afgewerkt in Saphir zwarte metaalkleur met witte band.

De Classic krijgt er ook nog eens een uitlaat en achteruitkijkspiegels in chroom bij, daar waar de basisversie het met staalkleur en zwart moet doen voor de achteruitkijkspiegels. De cockpit werd  aangepakt, net als het aluminium stuur dat het klassieke stuur vervangt.

De evoluties van het chassis zijn vooral op te merken aan de voorvork en beide roadsters werden ook uitgerust met een elektronische ESA ophanging, met ABS en ESA antislipsysteem in optie.

Dit worden ongetwijfeld roadsters die voor de nodige doeltreffendheid en rijplezier zullen zorgen. Over de prijs wil BMW het nog even niet hebben.