Ondanks het feit dat de 1200 GS van 2013 er niet echt anders uitziet, is zo goed als alles nieuw aan deze machine. Na zowat negen jaar had de Duitse bestseller nog altijd geen last van de concurrentie, ook al dacht die concurrentie dat het toch zou lukken. Dit heeft BMW echter niet tegengehouden om verder aan hun pronkstuk te sleutelen om de kloof met de rest nog wat groter te maken. Het eerste objectief was om het vermogen op te drijven.

Over hoe verantwoord het vermogen van sommige trails is kunnen we uren debatteren, maar objectief gezien zijn dergelijke vermogens helemaal niet nodig voor dit soort machines. Maar zo zit de mens nu eenmaal ineen, altijd maar meer en meer! Tegenover de 150 pk van de Ducati Multistrada en de KTM 1190 Adventure, de 137 van de Triumph Explorer en de 129 van de Honda VFR1200X begonnen de 110 paarden van de GS er dan ook wat bleekjes uit te zien. 

Flat op water

De ingénieurs van BMW hebben voor de 90ste verjaardag hun flat een waterkoeling uitgedokterd. Om helemaal precies te zijn is dat eigenlijk een water/luchtkoeling. De spitstechnologie dat ze hiervoor gebruikt hebben komt rechtsreeks uit de Formule 1. In werkelijkheid neemt het water 35% van de koeling voor zijn rekening, de andere 65% zijn luchtgekoeld. Het gebruik van deze technologie brengt echter wel een extra gewicht van 2,7 k met zich mee, maar laat het gebruik van twee compacte radiatoren toe.  

Buiten de cilinderinhoud (1170 cc) en de boring en inslag blijft er niets over van de vorige motor. De nokkenas werd eenvoudiger gemonteerd en de kleppen zijn 1 mm kleiner geworden in diameter. De krukas hebben ze compacter, lichter en steviger gemaakt. Voor het eerst in de geschiedenis van de boxer motor hebben ze ook de versnellingsbak en de koppeling in de carter van de motor verwerkt. Weg dus met de droge koppeling, die heeft plaats moeten maken voor een versie in oliebad met een anti-dribble functie.

Elektronische flat

De injectie wordt aangestuurd via de ride-by-wire, wat aan BMW toelaat om voor het eerst een cruise control aan te bieden op de GS, weliswaar in optie. Een andere nieuwigheid aan deze machine is dat de uitlaat voortaan aan de rechterkant zit, nog een premiere voor een flat. 

De GS mocht al beroep doen op een pak elektronische systemen, maar nu gaan ze nog een stapje verder. Zo is er in optie een systeem beschikbaar met vijf verschillende motorinstellingen, naast drie reactieniveau's van de gashendel, drie ABS instellingen en vier verschillende instellingen van het ASC anti-slipsysteem. Elke instelling brengt een aantal geprogrammeerde afstellingen met zich mee, afstellingen dat ook een invloed hebben op de ophanging voor de machines dat uitgerust zijn met het dynamische ESA (Electronic Suspension Adjustement) systeem. Met de "Rain" instelling gaat het er zachter aan toe en is het ASC systeem héél alert. Verder zijn er nog de "Road" en "Dynamic" instellingen. In de "Dynamic" instelling komt het sportieve karakter van deze motor op de voorgrond. Daarnaast zijn er nog de "Enduro" en "Enduro Pro" instellingen voor het off-road werk.   

Flat and more

Het chassis is ook helemaal nieuw, maar doet wel nog steeds beroep op een Telelever vooraan en een Paralever achteraan. De afmetingen van de wielen werden ook aangepast met een 120/70 R19 vooraan en een 170/60 R17 achteraan. De radiaal geplaatste remklauwen van Brembo zijn ook nieuw. Tussen enkele andere "goodies" van deze versie anno 2013 merken we vooral, en in wereldpremière, een LED koplamp op!

Het geheel bestaat uit een combinatie van verschillende LED's om optimaal de functies van een volwaardige koplamp te kunnen vervullen. Om het plaatje volledig af te maken hebben ze de koplamp van een ventilator voorzien om hem af te koelen en te ontwasemen. Ook nieuw op deze versie van de GS is een multi-controller dat toelaat om door het in optie beschikbare navigatiesysteem van BMW te bladeren.

Het temperament van de flat

De look van de nieuwe GS is meteen herkenbaar, maar ook hier werd zo goed als alles herzien, aangepast, gewijzigd en vernieuwd zoals voor het chassis, de motor en de elektronica. Hij oogt kwalitatief een pak beter, iets wat de nieuwe eigenaar, die een stevige cheque heeft moeten uitschrijven, bijzonder op prijs zal stellen. 

Achter het stuur zullen de vaste klanten van de GS niet van hun stuk gebracht worden. De reactiesnelheid van de gashendel en de reactiviteit van de motor zelf zullen hen echter wel kunnen verrassen. Het temperament van deze flat onderging dan ook een grondige evolutie. Terugvallen op toerentallen van 2.000 tot 2.500 tr/min gaat vlot, en tot aan de rode zone gaat het héél hard, wat gepaard gaat met een overtuigende knalpot.  

De wegligging is zonder twijfel nog indrukwekkender dan voorheen. Ondanks het feit dat hij enkele kilo's is bijgekomen blijft dit een bijzonder lenige machine. De moraal van het verhaal? Met een perfect evenwicht tussen vermogen en chassis is geen ondergrond teveel, of afstand te ver voor de nieuwe GS, en dat aan een stevig, en zelf onredelijk snel ritme indien gewenst.   

De prijs van de flat

Deze GS 2013 bevestigd zijn statuut van "Zwitsers zakmes" onder de motoren. Hij is krachtig en speels, zet aan tot een offensief rijgedrag met de "Dynamic" instelling, en we krijgen er maar niet genoeg van. Het chassis staat garant voor een absoluut unieke comfort-wegligging verhouding in de wereld van de tweewielers. Hij is even comfortabel als een GT, maar deze GS komt ook bijzonder sportief uit de hoek, zonder daarbij rekening te moeten houden met de staat van het wegdek.  

Alles wat de GS tot nu toe zijn reputatie heeft gemaakt hebben ze bij BMW alleen nog maar beter gemaakt. De versnellingsbak en koppeling zijn zachter, het zadel kan naar believen versteld worden, het windscherm kan ook al rijdend versteld worden via een ingenieus en praktisch systeem, en de uitrustingsmogelijkheden en het aanbod accessoires is heel uitgebreid. Spijtig genoeg zijn tal van die "goodies" enkel in optie verkrijgbaar. Dat is ongetwijfeld het zwakste punt van deze GS, een motor dat niet voor iedereen is weggelegd. Voor een "naakte" versie moet dan ook al 14.950 € neergeteld worden.

Daar komt eventueel het "Touring" pack bij  voor 1.530 € (ESA, boordcomputer, aansluiting voor een navigatie systeem, verwarmde handvaten, handbeschermers, koffersteun en LED knipperlichten), of het "Dynamic" pack van 2.175 € met, onder andere, ASC, ESA en LED koplamp. De vele opties en packs laten toe om een droomversie samen te stellen, wetend dat het weglaten van enkele noodzakelijke opties zuur kan opbreken bij de eventuele doorverkoop van uw GS. Ons testmodel had een prijskaartje van 18.150 €, zonder topcase, laterale koffers en GPS ... 

Mocht geld geen probleem voor u zijn, dan kunnen we maar één ding aanbevelen: ga snel die bestelbon tekenen! Indien perfectie niet voor u is, en u hebt al lang begrepen dat het gelukkig zijn op twee wielen zich niet beperkt tot de grootste-zwaarste-duurste, dan is deze machine niet echt voor u weggelegd ….