Met de laatste en zeer verwachte variante van de flat BMW, heeft de R1200R een zware taak voor de boeg om op de 1150 R te volgen, erfgenaam van een lange reeks roadsters die door deze bekende flat werd bezield.
De eerste « moderne » roadsters verschenen bij BMW met de mythische 5 reeks die in 1969 aankwam onder de japanse druk. De sobere en klassieke stijl van deze familie werd hier goed behoed.
Wij staan hier ver van sommige uitbundigheden in stijl die sinds enkele jaren de specialiteit gaven aan het merk. In tegendeel, de R1200R stelt zich voor als dé « Erfgenaam », de bewaker van de tempel met de tradities van het merk. En het resultaat is niet ontgoochelend : men voelt onder dit klassiek kleedje de betrouwbaarheid die ons tijdens jaren en kilometers zal bijwonen.
Klassieke lijn en een trouwe spirit, deze erfenaam geniet hier toch van alle vooruitgangen die op de andere 1200 verschenen zijn, met nog enkele andere erbij.
De flat, eerst verschenen op de GS en dan op de RT/ST en uiteindelijk op de S, ontwikkelt hier 109 pk aan 7500 rpm, of 28% meer dan de vorige versie, voor een nettogewicht van 198 kg, ongeveer 7% minder dan de 1150. Het koppel gaat tot 115 nM op een regime van 6000 rpm. Men vindt er hier het volledige electronische beheer in terug, die toelaat om zowel in super 98 of met 95 te rijden, doch met een licht verlies in kracht, dankzij de kletterverklikker of de 6 doos met een verkort systeem van bewegingsoverbrenging dat de snelheid vertraagt, en die er tegenover de RT meer levendigheid aan toekent.
Wat het wielgedeelte betreft, deze stelt een tweedelig kader voor met een zelfdragende motor. Het voorgedeelte komt van de RT terwijl de invalshoek van het windscherm en de beugel speciaal aangepast werd aan de specificaties van de roadster. De structuur met het buisvormig raster van het achterste deel is volledig nieuw, en stelt een lichter gewicht voor tegenover de vorige gewoonlijke oplossingen, om zo te komen tot een fijnere motor.
De veringen hernemen dezelfde recepten als de vorige Boxer-modellen : geen angst voor de dynamische kwaliteiten van de 1200R ! De mogelijkheid om te genieten van de ESA werd hier eveneens aangeboden, om vanaf het stuur de veringen te kunnen regelen.
Het ABS remsysteem in optie (helaas !) zal voor de eerste keer bijgestaan worden door een ASC antislipsysteem, een wereldse première die de belangstelling van BMW in de veiligheid bevestigt. Een ander bewijs wordt aangebracht met de op stand brenging van een check systeem voor de druksterkte van de banden (RDC), optie die binnenkort ook op de optielijst zou moeten verschijnen.
Andere recente keuzes van de constructeur zullen eveneens verzameld worden op dit model, zoals een CAN netwerk, de Single Wite bundel en het antistartsysteem.
De optielijst is uitgebreid, zoals gewoonlijk bij BMW, en werd (intelligent) bijgevuld : verschillende zadelhoogtes (van 770 tot 830mm), verwarmde handvaten, voorruit, speciale bagage, boordcomputer, GPS, alarm, zonder te vergeten : alle elektronische hulpsystemen zoals ABS, ESA, ASC, RDC …
U kunt ook in een breed gamma toebehoren plukken, zoals decoratieve accessoires in chroom of aluminium om uw geliefkoosde te verpersoonlijken : met goede smaak door de keuze van zwart met een witte draad om uw samenhang aan het merk beter te laten uitkomen !
Ontdek meer inzichten
BMW