De 160 pk voor iets meer dan 200 kg en een motor die ontworpen is om nog meer koppel te genereren (tot 112 Nm) zitten vervat in een pakket dat opvallend licht en wendbaar is. Het selecteren van een van de vier modi (Rain, Road, Dynamic of Dynamic Pro) heeft een onmiddellijke invloed op de respons van het gashendel, de ASC tractiecontrole, het Race ABS, het antiwheeling en de dynamische controle van de vering.

Een andere knop laat toe om de vering verder af te stellen: Soft, Normal of Hard. Schitterend, wanneer je plots een kasseistrook inrijdt en de S1000R zich van z’n meest comfortabele kant kan laten zien. Je ruggengraat zal je daar erg dankbaar voor zijn. Enig minpuntje dat hier te noteren valt, is dat de actieve tractiecontrole wat te snel ingrijpt op zo’n hobbelige ondergrond.

Controle
Alle elektronica aan boord zorgt voor heel wat controle, maar wie zelf het commando wil voeren,zal merken dat hij een beest tussen de benen heeft dat op elk moment van de dag uit z’n kooi wil breken. Hoe hard en hoe fel hij losbreekt, dat bepaal je zelf. Niet onbelangrijk: de Dynamic Pro modus vraagt om alleen in bijzondere omstandigheden te zijn ingeschakeld.

Magistrale wheelies, glijdend de bocht uitrijden, terwijl je een zwart spoor over het asfalt trekt zodat je achtervolgers denken dat er een MotoGP-piloot voor hen rijdt… Het kan allemaal en de sensaties die de S1000R biedt, zijn fenomenaal. Tijdens onze testrit reden we voornamelijk in Dynamic mode, met de vering op de Hard-instelling. De directe reactie op de bewegingen van het gashendel in combinatie met een minimaal ingrijpen van de tractiecontrole, liet ons toe om bij het uitkomen van de bocht steevast te genieten van een adrenaline boost. We waanden ons een rijtechnisch wonder op de omloop zonder dat we het gevoel hadden dat we risico’s moesten nemen om die grens op te zoeken.

Effectiviteit
De tractiecontrole is erg goed afgesteld op de rijmodus die je hebt gekozen en ze laat toch toe om het beschikbare vermogen breed aan de grond te smeren. De viercilinder-in-lijn is aan lage toerentallen al erg krachtig en laat toe om rustig en kalm te rijden. Hij is gretig, maar beheerst en wordt pas explosief naarmate de toerentellernaald de hoogte in zwaait.

Het elektronisch bediende gashendel vraagt niet anders dan vol open te gaan, maar ook de remmen zijn gretig. Je kan ze perfect doseren en hun bijtkracht biedt je het vertrouwen en de zekerheid die je op zo’n sportieve machine verwacht. Alle ingrediënten voor een geslaagde cocktail – of was het eerder een driesterrenmenu? – zijn aanwezig. De elektronica tekent op alle niveaus present zodat je uit een erg breed pallet aan instellingen kunt kiezen.

De S1000R biedt je de luxe om te kunnen kiezen uit een comfortabele motorfiets of een ultra performante tweewieler. En dat allemaal door middel van 1 druk op de knop. De rijpositie is goed uitgekiend en comfortabel: een rechte rug, een voldoende breed stuur, voetsteunen die niet te hoog zijn geplaatst, terwijl je knieën toch niet voldoende zijn gebogen om je net die sportieve zitpositie te geven die je verwacht op een machine met +150 pk.

Iemand met een gemiddeld postuur zet z’n voetjes netjes vlak op de grond aan het rode licht. Dat is prima uitgemeten. De draaicirkel daarentegen valt tegen. De motor 180° draaien in een smalle ruimte is een behoorlijke klus.

Roadster
Het (optionele) windscherm zet je correct uit te wind tot aan 160 km/u, maar aan snelheden daarboven vang je toch veel wind. Aan 200 à 220 km/u voel je dat de rechtuitstabiliteit niet meer optimaal is en dat je je niet meer in de core business van de S1000R bevindt. De ambitie van deze motor is dan ook nooit het vestigen van snelheidsrecords op een zouten vlakte geweest. Wie dat wil, kan de BMW nog tot over de 250 km/u jagen, maar laten we het er op houden dat het blok voor Roadster-doeleinden ruimschoots voldoet.

Wie enthousiast de autosnelweg opdraait en wil genieten van de fenomenale acceleraties die dit beest uit z’n mouw weet te schudden, zet ook meteen z’n rijbewijs op het spel… Gelukkig was er een verstandige ingenieur bij BMW die de S1000R voorzag van cruise control. Op die manier geraak je probleemloos van punt A naar B zonder dat je voor je rijbewijs moet vrezen.

Wie aan legale snelheden over de autostrade rijdt, haalt met de BMW vlot een verbruik van 6l/100 km. Wie sportief aan het gashendel draait, houdt best rekening met 10l/100 km. Bij stadsgebruik schommelde het gemiddeld verbruik rond 7l/100 km.

Het dashboard is sober, compleet en vrij goed leesbaar. We appreciëren echt de analoge toerenteller. De knoppen om de vering of de rijmodus aan te passen zijn goed doordacht, maar de cruise control knop en die om de richtingaanwijzers te bedienen tonen wat goedkoop en fragiel. Wie grote handschoenen draagt, zal op die manier al eens het grootlicht aanzetten terwijl dat niet de bedoeling. Jammer van dit vlekje op het verder schone blazoen.

De gecodeerde sleutel is een extra anti-diefstalbeveiliging, maar wie z’n slot wil meenemen en opbergen onder het zadel komt bedrogen uit. De ruimte onder het zadel is daar veel te klein voor.

De grenzen van een genre
Wanneer we de motor afzetten en met beide voeten op de grond staan, rijst de vraag: is het nog verantwoord om ten volle van het potentieel van deze machines te genieten. Het is moeilijk om achter het stuur de rede altijd het voortouw te laten nemen. Wie er regelmatig de gesloten omloop mee opzoekt, zal daar pas ten volle kunnen genieten van de containers aan rijplezier die de S1000R te bieden heeft. Hoe je aan legale snelheden ten volle van deze machine kunt genieten, is echter een vraagstuk waar we voorlopig het antwoord schuldig op moeten blijven.

De basisversie van de S1000R kost 13.190 euro en biedt standaard het Race ABS, de rijmodi Rain en Road en het ASC (tractiecontrole). Het Sport-pack doet daar extra rijmodi (Rain, Road, Dynamic, Dynamic Pro), het DTC, de shifter en de cruise control bovenop. Het Dynamic-pack bevat de elektronisch instelbare vering (Dynamic Damping Control), verwarmde handvaten, LED-knipperlichten en een onderkuip in de kleur van het koetswerk. De S1000R die we testten was uitgerust met het Sport- en Dynamic-pack en kost 15.265 euro. Nagenoeg evenveel als een BMW NineT. Die laatste is meer basic en niet zo’n power house als de viercilinder, maar biedt ook containers rijplezier… aan legale snelheden.