Bij BMW Motorrad zit men gespannen te wachten. Op 1 maart gaat immers de Superbike van start en de Duitsers zullen voor de eerste keer van de partij zijn. Op de piste van Phillip Island in Australië krijgen de machines van Troy Corser en Ruben Xaus hun grote doop. En omdat goed nieuws nooit alleen komt heeft BMW maar meteen een seriemodel gebouwd.
Van de piste naar de weg… en omgekeerd !
We herinneren er jullie even aan dat deze machine door een splinternieuwe 4-cilinder wordt aangedreven. In tegenstelling met de BMW-traditie gaat het hier niet over een boxer maar wel over een motor in lijn die dwars op de rijrichting geplaatst werd. Bij het ontwerp mochten de ingenieurs volop van de F1-ervaring van BMW profiteren wat bvb te merken is aan de distributie. Maar een BMW zou geen BMW zijn mocht het vermogen niet door allerhande elektronische waakhonden gecontroleerd worden vooraleer het naar het asfalt gestuurd werd. De S1000RR krijgt dus een speciaal bestudeerd ABS mee dat niet minder als vier verschillende werkingsmodes kent terwijl de DTC tractiecontrole het geheel vervolledigt. Deze tractiecontrole werd overigens rechtstreeks van het racemodel geplukt.
BMW-stijl … zoals de concurrentie
Het design van de S1000RR herneemt de voornaamste stijlkenmerken van het segment en verwijdert zich dus van de klassieke BMW-lijnen. De nieuwe S1000RR zal in vier kleuren beschikbaar zijn: Mineral Silver metalic, Acid Green metalic, Thunder Grey metalic en, uiteraard, de racekleuren van BMW Motorrad Alpine White/Lupine Bleu/Magma Red.
Volgende zomer
De BMW S1000RR zal in zijn serielivrei aan het publiek gepresenteerd worden bij het begin van de zomer 2009 maar je kan hem nu al bestellen bij de concessionaris. De prijs van het mooie beest komt in Duitsland op 15.150 € BTW in, maar moet in andere landen nog vastgelegd worden.