Als kruising tussen een sportwagen, een berline en een SUV, lijkt het nieuwe model een niche voor zichzelf te creëren. Op het Salon van Geneve 2009 werd het prototype voorgesteld en het seriemodel positioneert zich duidelijk in het top-segment !
Royaal interieur
Met het verhoogde dak, dat sterk aan dat van de X6 doet denken, biedt deze 5 GT erg veel ruimte achterin. Je mag de hoofdruimte zelfs vergelijken met die van een X5 en wat beenruimte betreft moet hij zelfs niet voor een 7-serie onderdoen. De achterbank kan in optie voor twee aparte zetels geruild worden, maar in zijn originele vorm kan hij over 10 centimeter verschuiven, waardoor er 150 liter aan koffervolume bijkomen. Minimaal krijg je 450 liter bagage weggestouwd, maar met de achterbank plat staan er 1700 liter klaar. Toegang tot de bagageruimte krijg je door de volledige achterklep te openen of door alleen het onderste metalen deel van de klep open te klappen. Een systeem dat we op de Skoda Superb leerden kennen.
Adaptieve ophanging
In serie krijgt de 5 GT het Dynamic Drive Control mee, met vier selecties. Comfort, Normal, Sport en Sport+. Het systeem werkt samen met de optionele adaptieve demping en beveelt ook stuurinrichting, gasrepons en het beheer van de automatische bak.
Drie motoren
De eerste tijd is de auto met drie motoren beschikbaar. Bij de benzineversie starten we met de 3-liter biturbo van 306 pk. Een drukgevoede V8 van 4,4 liter en 407 pk is het voorlopige topmodel, terwijl de drie-liter V6 diesel met een verbruik van 6,5 liter, de kaart van een laag verbruik trekt. Die diesel zal waarschijnlijk het gros van de verkoop uitmaken en levert 245 pk en 540 Nm koppel. De drie motoren worden aan de automaat met 8 gangen gekoppeld, die we onlangs in de 760 Li mochten ontdekken.