De X1 2.0i verscheen eind 2011 en vervolledigde het aanbod met een tweeliter viercilinder TwinPower turbo die 184 pk ontwikkelt bij 6.250 tr/min en een koppel van 270 Nm dat beschikbaar is van 1.250 tot 4.500 tr/min. 

We plaatsen hem hier naast de 2.0d dieselversie, maar de vergelijking gaat niet helemaal op omdat BMW een sDrive 2.0i met tweewielaandrijving en een xDrive 2.0d met vierwielaandrijving en M-sportpakket (met sportophanging) ter beschikking stelde.  De vierwielaandrijving beïnvloedt het weggedrag en zorgt voor 90 kg meergewicht.

Onze twee X1’en verschilden ook qua afwerking en uitrusting. Wie een BMW koopt, moet wat huiswerk doen (met de hulp van de verkoper) om zijn weg te vinden in de eindeloze lijst afwerkingen en uitrustingen die beschikbaar zijn in optie. Het eindresultaat kan sterk verschillen en veel duurder uitvallen.

Andere sfeer

De ene X1 is vooral luxueus en gezellig, met zijn lederen interieur in Nevada-beige, zijn bijhorende dakhemel en inzetstukken in gelakt hout, terwijl de andere veel serieuzer oogt met zijn zwarte binnenkant inclusief de dakhemel en aluminium, antracietkleurige inzetstukken van het M-pakket.
De X1 blijft een geval apart tussen de wereld van de echte SUV’s en die van de breaks. Hij benadert uiteindelijk nog het meest de huidige trend van de verhoogde breaks. Ons benzinemodel met tweewielaandrijving past niet echt in de SUV-familie. Met plezier vinden we in elke X1 de verzorgde en geslaagde bouwkwaliteit van BMW terug. Je zit iets hoger, wat ongetwijfeld het succes van dit soort auto verklaart.

Benzine

Kijken we naar de verschillen, dan scoort de sDrive 2.0i zeker punten met zijn discretere motor, zowel qua geluid als trillingen. Bij een rustige rijstijl vervult hij zijn taak goed, dankzij een koppel dat steeds aanwezig is en een goede gewilligheid om in de toeren te klimmen. Bij ‘intensiever’ gebruik  doet het benzineblok wat het kan, maar geeft het geen onuitwisbare indruk. Gelukkig gaan de inspanningen van de motor gepaard met een sympathiek geluid. De bediening van de versnellingsbak leek ons voor verbetering vatbaar, hij is niet precies genoeg.

Diesel

Iets helemaal anders nu: het dieselblok. Het heeft geen zin om de diesel op te jagen. Zowel het geluid als de trillingen zijn minder sexy, wat vooral duidelijk wordt als je overstapt van de ene X1 naar de andere. De 2.0d is niet meer of minder krachtig dan zijn tegenhanger op benzine en geeft het beste van zichzelf bij gemiddelde toerentallen.  Hierdoor worden we er ons van bewust dat onze manier van rijden de afgelopen jaren sterk veranderd is. De files, de radarcontroles en de brandstofprijzen hebben allemaal een invloed. Een direct gevolg is dat we zacht vertrekken, met een blik op de brandstofmeter.  Het is gedaan met voluit in de toeren te klimmen: we zijn zo gewoon om op het dikke koppel van de huidige dieselmotoren te rijden, dat het ons verbaast hoe ver we in de toeren kunnen klimmen met een benzinemotor.

Rekenen

Is het nodig om opnieuw te leren rijden met een benzine?  Dat valt nog te bezien, want bij een gelijke rijstijl verbruiken we nog altijd twee liter per honderd kilometer meer met de 2.0i, die nochtans circa een halve liter bevoordeeld wordt door zijn tweewielaandrijving. De diesel is dus nog niet dood.
We maken ook van de gelegenheid gebruik om het verschil tussen de onderstellen te beoordelen, veroorzaakt door de xDrive met M-ophanging. Die is amper minder comfortabel en stuurt beter aangezien de rolbewegingen (te sterk aanwezig op onze sDrive) beter worden gecontroleerd. 

Tijd om te kiezen

Nog een leuk verschil dat we opmerkten, is dat de versnellingspook korter is met het M-pakket, waardoor hij stroever maar preciezer schakelt dan in onze sDrive. Al kan dit uiteraard ook liggen aan de verschillende versnellingsbak in het benzinemodel.

Wat moet je kiezen, de benzine of de diesel? De benzine wint op het vlak van aankoopprijs en verliest in verbruik. Het is moeilijk om te oordelen op basis van de loopcultuur van de motor, aangezien we meer gewoon zijn aan de specifieke eigenschappen van de dieselblokken. De diesel stinkt en trilt meer en belast de oren maar je mag hem niet afschrijven voor deze ongemakken. Test ze daarom allebei uit en haal je rekenmachine boven.