BMW trekt met de X1 duidelijk de kaart van de sportiviteit. De Duitsers kozen dan ook resoluut voor dynamisme, wat volledig in lijn is met de traditie van het huis. Verwacht je niet aan een echte off-roader, maar aan een auto die gebouwd werd om op bochtige wegjes echt rijplezier te verschaffen.
3-Reeks
In tegenstelling tot wat er algemeen verwacht werd, wordt de X1 niet op de 1-Reeks gebaseerd, maar wel degelijk op het platform van de 3-Reeks gebouwd. Dit betekent dat hij erg dicht bij de X3 staat, maar de afmetingen zijn wat bescheidener. Bovendien krijgt de X1 een eigen stijl en karakter en kan je hem moeiteloos van de andere SUV’s van de constructeur onderscheiden. De sportiviteit wordt doorgetrokken in de lijnen en de voorzijde straalt dan ook agressiviteit uit. Toch werd de aerodynamica niet uit het oog verloren en werd de CXop 0,32 gehouden.
5 zitplaatsen en een modulaire bagageruimte
In het interieur valt het volledig naar de bestuurder gerichte instrumentarium op, een traditie van de Beierse constructeur. Een panoramisch dak zorgt voor erg veel lichtinval, terwijl achterin geen achterbank maar drie afzonderlijk neerklapbare stoelen voorzien worden. Het koffervolume kan van 420 tot 1350 liter variëren. BMW benadrukt ook graag dat het interieur heel wat bergruimtes biedt.
Twee types aandrijving
Uiteraard heeft ook de kleinste SUV van BMW recht op de integrale xDrive. Maar de zwakste diesels zijn ook beschikbaar met enkel achterwielaandrijving. Een keuze die je enkele liters diesel en een paar gram CO2 kan besparen.
4 motoren
Momenteel blijft het aanbod van benzinemotoren tot de xDrive28i beperkt. De schitterende 6-cilinder in lijn van 3 liter levert 258 pk, bij een koppel van 310 Nm. BMW kondigt 6,8 seconden voor de sprint van 0 tot 100 aan, een top van 205 km/u en een gemiddeld verbruik van 9,4 l/km. De CO2-uitstoot bedraagt 219 g/km.
De diesels starten met de sDrive18d. Die ontwikkelt 143 of 136 pk en krijgt 320Nm ter beschikking. Van 0 tot 100 legt hij af in 9,6 seconden en de topsnelheid zou 200 km/u bedragen. Deze versie is erg zuinig en verbruikt slechts 5,2 liter per honderd kilometer, waarbij de uitstoot beperkt blijft tot 136 g/km . Als je voor de vierwielaandrijving opteert mag je 0,5 liter bijtellen, terwijl er 14 gram meer uitgestoten worden. De sprint duurt 5 tienden langer en ook de top gaat met 5 km/u naar beneden.
Vervolgens komt de sDrive20d. Deze mag met 177 pk en 350 Nm de baan op. Hierdoor accelereert hij in 8,1 seconden van 0 tot 100 (8,4 voor de xDrive) en haalt hij een top van 205 km/u. Het verbruik ligt op 5,3 liter per 100, terwijl de uitstoot 139 gr/km bedraagt (5,8 en 153 voor de xDrive).
Tenslotte is er nog de xDrive23d met 204 pk maar vooral 400 Nm ! Voor de sprint van 0 naar100 heeft hij slechts 7,3 seconden nodig en hij haalt een top van 205 km/u. Gemiddeld verbruikt hij daarbij 6,3 l/100 km, terwijl hij 163 g/km uitstoot.
Efficient Dynamics
We hoeven niet meer te herhalen dat ook dit model met de Efficient Dynamics uitgerust wordt. De X1 kan dus beroep doen op een energierecuperatie bij het afremmen waarbij de batterijen worden opgeladen, een Start&Stop-systeem en een schakelindicator.