De huidige X3 is gebaseerd op de 3-Serie E90 xDrive en vervangt sinds een jaar de eerste generatie die in 2004 geboren werd. Het nieuwe model is onmiddellijk herkenbaar als een X3, put inspiratie uit het volledige BMW-gamma en werd opnieuw gepositioneerd in de hiërarchie van X-modellen. De fans van BMW zullen er dol op zijn, de anderen kunnen hem een vorm van banaliteit in het design verwijten, behalve het radiatorrooster met de typische nieren van het merk.

De nieuwe X3 wordt in de Verenigde Staten gebouwd en werd groter, wat de passagiers en de laadmogelijkheden ten goede komt. De ruimte gaat er dus op vooruit, net als de waarneembare kwaliteit, maar de functionele stijl straalt nog altijd even weinig fantasie uit. Het instrumentenbord getuigt van stevigheid en Duitse degelijkheid met goed geplaatste bedieningsknoppen en een eenvoudig te bedienen iDrive-controller. Het navigatiesysteem Professional met Bluetooth- en USB-functie en een scherm van 8,8 duim draagt bij tot een plezierige bediening. Leuk om de cover van jouw favoriete plaat naast de gps-kaart te zien.  

Elektronisch onderstel

Opnieuw naar het onderstel, dat vooraan bestaat uit een ophanging met dubbele, boven elkaar geplaatste armen en achteraan uit vijf draagarmen. De xDrive-transmissie herverdeelt permanent de kracht tussen de voor- en achteras in functie van de omstandigheden, in een verhouding die varieert van 0 tot 100 procent. Een pareltje van technologie en doeltreffendheid in alle omstandigheden, zo konden we al ontdekken bij de test met de X3 20d.

Onze X3 was uitgerust met een M Sport-pakket met enkele goodies die onzichtbaar zijn maar het rijplezier verhogen, zoals Performance Control dat meer koppel stuurt naar de buitenste wielen in een bocht, Dynamic Dumping Control dat data van de schokdemping analyseert en Variable Sport Steering dat het aantal draaibewegingen van aanslag tot aanslag beperkt met een snelheidsafhankelijke bekrachtiging.

Een simpele druk op de ‘magische’ knop laat toe om over te schakelen van de normale modus naar de stand sport of sport+. Er is interactie met de bovenvermelde technologieën, maar ook met de versnellingsbak, de motor en het onderstel.   

SUV, met de S van sport

De X3 is verbluffend doeltreffend en zijn wendbaarheid en precisie verbergen het gewicht en de afmetingen goed. Of zoals mijn neefje zou zeggen: “It rocks!”. Je verveelt je inderdaad nooit achter het stuur van de X3 30d. Zelfs met verminderd vermogen antwoordt hij direct en de transmissie die de achterwielen bevoordeelt, maakt de X3 nog leuker.

De keerzijde van de medaille: terwijl het comfort toeneemt in vergelijking met de vorige generatie, kunnen we niet zeggen dat dit het sterkste punt is van de X3. Sportievelingen zullen er zich wel tevreden mee stellen. De kwaliteit van de elektrische sportzetels met geheugen, die uitstekend zitten maar op de optielijst staan, compenseert wel een en ander.  

Nog een gebrek, dat niet echt te verklaren valt, is dat het motorgeluid te sterk doordringt in het interieur en niet zo melodieus klinkt. Dat verbaast ons, want achter het stuur van de 530d met ongeveer dezelfde motor hadden we een andere ervaring. Wellicht is de krachtige zescilinder-in-lijn beter ingekapseld onder de motorkap van een 5-Serie dan die van een X3.

De prijs moet je erbij nemen

Voorts valt er weinig te klagen. Het gaat, zoals altijd bij BMW, om een kwaliteitsproduct met een uitstekende uitrusting dankzij de vele opties op de testwagen (20.850 euro…), veel rijplezier en een redelijk verbruik van 8,5 l/100 km tijdens de 1.500 km die we reden zonder het gaspedaal te hard in te trappen. Wat wil je nog meer, afgezien van een minder elitaire prijs? Onze X3 kostte 72.000 euro.