Sommige BMW’s hebben recht op een echte M-versie, andere moeten zich tevreden stellen met een M Performance-afgeleide. Zoals de compacte X2 bijvoorbeeld, die een M35i als topversie krijgt. De nieuwe X3 en X4 mogen dan weer voor het eerst een “echte” M-versie verwachten. Afgelopen weekend toonde BMW zelfs al twee prototypes tijdens een DTM-manche op de Nürburgring.

Zes-in-lijn

Technische details geeft BMW nog niet vrij, behalve dat ze een “nieuwe zescilinder-in-lijn” krijgen die “houdt van hoge toerentallen”. De huidige X3 en X4 M40i produceren 354 pk, dus de M-versie zou boven de 400 pk moeten uitkomen.

M xDrive

Beide modellen maken ook aanspraak op de M xDrive-vierwielaandrijving, met gestuurd differentieel tussen de achterwielen om het dynamische gedrag van beide SUV’s te versterken. Een officiële datum voor de presentatie is er nog niet, maar we verwachten ze eind dit jaar voor het eerst zonder camouflage te zien.