De oude X3 zat oncomfortabel gewrongen tussen twee bestsellers: de X1 en de X5. Een goede reden om hem grondig te herzien en ons een nieuw model voor te schotelen. Akkoord, een gewaagde lijn is wellicht niet zijn sterkste punt, maar technisch gezien is hij om van te smullen.

Nieuwer dan je denkt

Op een afstand gezien, lijkt het wel een gewone facelift. Bekijk je hem van dichterbij, dan merk je dat het om een volledig nieuw model gaat. De klassieke stijl zal zeker geen revolutie veroorzaken in het segment, maar de fans van het merk kunnen op beide oren slapen.
Onder het koetswerk is alles helemaal nieuw. Het onderstel werd ontworpen met het oog op maximale efficiëntie… op asfalt. Off-road is immers niet het favoriete terrein voor de X3 en zijn eigenaars.

Duivels dynamisch

De X3 is de eerste BMW die vierwielaandrijving (xDrive in BMW-taal) koppelt aan een elektrische stuurbekrachtiging en een adaptieve demping. Om het dynamisme nog te verhogen, kun je terugvallen op de optie Performance Control, dat het binnenwiel achteraan afremt in de bocht. De ophanging kan in drie verschillende modi ingesteld worden.

Praktisch

De nieuwe X3 is praktischer en functioneler dan de vorige versie, want het interieur biedt meer ruimte en het koffervolume bereikt tot 1.600 liter. Bovendien is de achterbank verdeeld in drie delen (40-20-40).

Punch

Bij zijn debuut is de X3 beschikbaar met 2-liter diesel van 184 pk en 380 Nm koppel, een krachtige en zuinige motor die maar 5,6 l/100 km verbruikt en 149 g/km CO2 uitstoot. BMW koppelt hem aan een manuele zesbak of een automaat met acht verhoudingen.
Die automaat is overigens de enige versnellingsbak die verkrijgbaar is met de dikke 3-liter zescilinder-in-lijn. Deze benzinemotor met dubbele turbo levert 306 pk en een koppel van 400 Nm vanaf 1.300 toeren. Hij stuwt de X3 in 5,7 seconden naar 100 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik maar 8,8 l/100 km bedraagt.