AMG mag je gerust de heavy-metalafdeling van Mercedes noemen. Als ze gevraagd worden om een motor te voorzien voor een nieuw vlaggenschip van het merk met de ster, zijn ‘V8’ en ‘een heel grote cilinderinhoud’ het eerste waar de ingenieurs aan denken. Dat leverde in het verleden al een donderend motorgeluid en buitenaardse prestaties op. Bij de SLK hield AMG zich wat in en monteerde het een relatief ‘brave’ 5,5-liter V8.
Nieuwe V8
AMG heeft net een nieuwe motor voorgesteld, met weliswaar een kleinere cilinderinhoud uit respect voor het milieu, maar toch nog een kolossaal vermogen. Uit 5,5 liter (tegenover 6,2-liter vroeger) puurt AMG dankzij twee turbo’s meer dan 500 pk die naar de achterwielen worden versluisd.
We vragen ons af of die motor ook onder de kap van de SLK zal terecht komen of AMG toch een verrassing in petto heeft. Misschien verliest de motor beide turbo’s, waardoor het vermogen zakt tot zowat 400 pk, wat de trekkracht ten goede komt. Dat blijft nog altijd meer dan genoeg om de concurrentie de loef af te steken.