Robin Van den Bogaert

4 NOV 2014

BMW X5 M en X6 M: sportwagens vermomd als 4x4

De BMW X5 en X6 werden recent vernieuwd en natuurlijk mochten de M-varianten niet achterblijven. Op het programma: nog meer vermogen en minder verbruik.

Een sportuitvoering van een SUV (of SAV, zoals BMW het zelf noemt), we blijven het toch een vreemde combinatie vinden. In 2009 waren de X5 en X6 de eerste M-modellen met vierwielaandrijving en die krijgen nu dus een vervolg.

Spectaculair is het in ieder geval, oordeel zelf maar over de cijfertjes. De 4.4 V8-motor werd nog een fractie krachtiger en levert nu 575 pk (+5 pk) en 750 Nm (+70 Nm). Met de standaard 8-traps-Steptronic leggen beide modellen de sprint van 0 tot 100 km/u af in 4,2 seconden.

Tegelijk daalde het verbruik met 20 procent, van 13,9 l/100 km naar 11,1 l/100 km.

Uitstraling

Natuurlijk heeft BMW de X5 en X6 aangepast aan het sportieve potentieel van de motor. Tegenover hun gewone broers liggen deze M-varianten 10 mm dichter bij het wegdek. Samen met de 20-duimsvelgen (21 duim in optie), de twee dubbele uitlaten, de zijdelingse ventilatieroosters en het nodige bumper- en spoilerwerk zorgt dat voor een indrukwekkende uitstraling. Het sportonderstel beschikt over actieve rolstabilisatie en schokdempers die elektronisch gestuurd worden. De vierwielaandrijving kan het volledige motorkoppel naar één as sturen.

Op circuit?

Wie op het idee zou komen om met deze auto’s op het circuit te rijden, ontwikkelde BMW de M Laptimer, een app voor jouw smartphone die ook bediend kan worden met de iDrive-controller. Dit gadget meet de stand van het gaspedaal, de snelheid, de laterale en longitudinale acceleratie, de gekozen versnelling en de stuurhoek. Zo kun je bijvoorbeeld twee circuitrondjes met elkaar vergelijken. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie