François Piette

4 JUL 2011

BMW Z4: bladzijde omgeslagen

De BMW-roadster van de Z-familie hebben een groot voordeel op de concurrentie: een legendarische zescilinder-in-lijn onder de lange motorkap. Deze specialiteit van het huis uit München staat garant voor zachtheid, soepelheid en een mooi geluid, een waar plezier voor liefhebbers, ongeacht de cilinderinhoud. Ondanks een verbazingwekkende zuinigheid luidt de vooruitgang van de viercilinder turbomotoren het einde in van bepaalde zescilinders.

Minder pk's...

Kort samengevat: alle atmosferische zescilinders-in-lijn verdwijnen uit de catalogus. De zescilinder van de sDrive23i wordt vervangen door de viercilinder turbo sDrive20i (oef) die maar 184 paarden telt, terwijl eerstgenoemde de grens van 200 pk overschreed. Minder vermogen dus, maar de prestaties zijn bijna hetzelfde en, belangrijk, het verbruik daalt.

Hetzelfde verhaal bij de drieliter zescilinder van de sDrive30i, die ingeruild wordt voor een vier-in-lijn turbo met deze keer 245 pk. Hier gaan de prestaties lichtjes vooruit. Wat de transmissie betreft, rust BMW de Z4 uit met een automaat met acht versnellingen, die op papier dezelfde verbruikcijfers neerzet als de manuele bak. Die staat dus nog altijd in de catalogus.

De viercilinders wegen wellicht minder zwaar op de neus, wat het algemene evenwicht van de Z4 ten goede komt. Ze laten ook een opmerkelijk laag verbruik noteren van 6,8 l/100 km met een CO2-uitstoot van 159 g/km.

Advertentie
Advertentie
Advertentie