François Piette

4 JUL 2011

Fiat Mefistofele: Turijnse orkaan

We keren even terug naar een tijdperk waarin autopiloten nog echte waaghalzen waren, met waanzinnige durf en een grenzeloze moed. In die tijd riskeerden de piloten hun leven voor de eer van hun vaderland, voor de naam van hun bedrijf en voor de schoonheid van het gebaar. Deze helden zijn verdwenen, maar er blijven nog enkele leuke herinneringen over. Deze Fiat Mefistofele stamt uit de glorietijd van weleer.   

Onderdelen van een bus en vliegtuig

Sir Ernest Eldridge kocht een Fiat SB4 Corsa uit 1908 om er een recordwagen van te maken. Een hele klus! De auto moest grondig aangepast worden, het onderstel werd verlengd door elementen over te nemen van de Londense bus en er werd een dikke motor geïnstalleerd. En met 'dik' bedoelen we gigantisch. Niets meer of minder dan de motor van een vliegtuig, een Fiat A12, met het niet onaardige vermogen van 320 pk bij een heel bescheiden toerental van 1.800 tr/min. Hiervoor beschikte de motor over vier carburators en vier distributeurs.

Op 12 juni 1924 was de Fiat klaar. Hij werd Mefistofele genoemd door de grote rookpluimen die de grote motor uitstootte. De auto bereikte een topsnelheid van 234,980 km/u, een record.

Voor jouw kijk- en luisterplezier werd de auto gerestaureerd en wordt hij dit jaar voorgesteld tijdens het Goodwood Festival of Speed  

Advertentie
Advertentie
Advertentie