Bij de lancering van de Z4 roadster verklaarde BMW dat het ‘M’-departement zich niet over de nieuwste telg zou buigen. Een ontgoocheling voor de fans, die hoopten dat de V8 van de M3 een plaatsje onder de kap van deze schitterende auto zou krijgen. Toch hoeven ze nog niet te wanhopen: de zescilindermotor in lijn erft de beste tradities van het huis en levert meer dan voldoende vermogen.
Voor enkele pk’s meer
Deze versie is op de 35i gebaseerd en neemt uiteraard de motor over. Die onderging enkele aanpassingen die voor meer vermogen zorgen. Zo werd de inlaat geoptimaliseerd en de turbodruk van de twee turbo’s wat opgeschroefd. Het vermogen groeit tot 340 pk en bij 1.400 omwentelingen bereikt het koppel 450 Nm. Dankzij de overboost klimt het koppel zelfs even tot 500 Nm. De uitlaat is van speciale kleppen voorzien met als resultaat een diepe en zware brom. Toch blijft de sound steeds discreet. De prestaties zijn dan ook navenant. In 4,8 seconden spurt de Z4 sDrive35is van 0 naar 100 km/uur en de topsnelheid bedraagt 250 km/uur. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 219 g/km. Gezien de prestaties zijn dat erg goede waarden. Aan deze schitterende motor wordt een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen gekoppeld.
‘M’ op alle niveaus
De Z4 sDrive35is krijgt het ‘M Sport Package’ en de adaptieve ‘M-ophanging’ om al dat vermogen naar het asfalt te sturen. Het 10 mm lagere onderstel verbetert de efficiëntie zonder dat het comfort er onder lijdt. Het M Sport Pack zorgt (met onder andere een diffuser) voor een betere aerodynamica. Daarbij mogen we uiteraard de licht aangepaste look niet vergeten. In het interieur valt het ‘M’-logo onmiddellijk op, maar ook de sportstoelen, het stuur en de aluminium voetsteun creëren een sportieve sfeer.