Bovenop de reeds aangekondigde F800 S, stelt BMW Motorrad drie andere nieuwigheden voor ter gelegenheid van de EICMA (Expositione Internationale Ciclo Motociclo Accessorio). Naast de F 800 ST, aan de F 800 S GT toegewijde zus, de nieuwe sportboxer R 1200 S, alsook de sportieve K 1200 GT, zullen in Milaan van 16 tot 20 november voorgesteld worden. De BMW K 1200 GT. De K 1200 GT volgt zijn gelijknamige voorgangster met dezelfde naam en steunt op de modellen K 1200 S en K 1200 R. Deze tweede generatie van de GT is enorm dynamisch. De motorregelingen werden gericht op een hoog koppel en worden vertaald door zeer aantrekkelijke prestaties op de weg. Het vermogen van deze sportivo-GT zal hoger liggen dan 110 kW (150 pk). Gran Turismo De K 1200 GT beschikt over de zelfde basistechniek als deze van de K1200 S, en biedt aan de klanten het Duolever geleidingssysteem voor het voorwiel aan, de Paralever achteraan, alsook, in optie, het systeem van elektronische regeling van de ophanging (ESA). De GT verdient zeker en vast de naam «Gran Turismo». Meer bepaald bevat de standaarduitrusting het regelbaar zadel en stuur. Het windscherm kan apart aangepast worden door een elektrische bediening. Het bagagesysteem en het ABS bepalen de gedeeltelijke integrale versie die deel uitmaken van de uitrusting. De nieuwe K 1200 GT biedt een perfekte bescherming tegen wind & slechte weer en ze is de ideale motor voor de aanhanger van gran turismo en voor lange afstanden. De BMW F 800 ST. De F 800 ST, de nieuwe sportivo-GT van gemiddelde categorie, is eveneens voorzien voor het gran turismo. In tegenstelling van de sportieve F 800 S, bevat haar standaarduitrusting integrale kuip, een hoog windscherm evenals een aluminium bagagedrager. Het verhoogd stuur van de F 800 ST laat de bestuurder toe om een ergonomische rustgevende zitpositie aan te nemen. Zo voorzien is deze motor voorbestemd voor lange reizen, alleen of met twee. Tweecilinder Het rijklare leeggewicht van de F 800 ST (DIN leeggewicht) bedraagt minder dan 210 kg. De nieuwe tweecilinder in lijn, een motor met vier kleppen per cilinder ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Bombardier-Rotax GmbH, drijft de F 800 ST aan. Zijn vermogen overschrijdt 60 kW (meer dan 80 pk). De hoge compressieverhouding van 12 tot 1 en een verbrandingskamer waarvan de vorm geïnspireerd is van de nieuwe K motor, zijn de bewijzen van een doeltreffende en propere verbranding en van een verminderd brandstofverbruik. Aandrijfriem Voor de secundaire schakeling van deze nieuwe gamma motors, hebben de ingenieurs gekozen voor een gekartelde aandrijfriem, die reeds zijn bewijzen getoond heeft (F 650 CS). Deze is makkelijk te onderhouden, stil en licht en biedt in deze gewichtscategorie het ideaal wat duurzaamheid, rendement, omvang en vermogen betreft. Uiteraard beschikt ook de F 800 ST over een geregelde drieweg katalysator, digitaal en ultramodern motormanagement en - op vraag - ABS. De BMW R 1200 S Met de nieuwe R 1200 S stelt BMW Motorrad de krachtigste in serie gebouwde boxermotorfiets ooit voor. Het atletische voorkomen van de 1200 laat er geen twijfel over bestaan: vanaf de kuip vooraan, getooid met de voor het merk zo typische neusgaten, tot aan de originele einddempers achteraan en het led achterlicht, via de dubbele, asymmetrische schijnwerper... iedere lijn ademt kracht en dynamisme uit. Zijn leeggewicht bedraagt slechts 190 kg, 18 kg minder dus dan de 1100. Rijklaar en met volle tank weegt de nieuwe sportboxer slechts 213 kg. Anderzijds werd de 1170 cc grote motor op tal van details aangepast, waardoor een enorme vermogensreserve beschikbaar komt, wat uitmondt in een vermogen van 90 kW (122 pk) bij 8250 omw/min. Sportief… Deze cijfers alleen al benadrukken dus de sportieve ambitie van het nieuwe model, zonder hem evenwel als een supersport motorfiets te willen afschilderen. Onder de belangrijkste ontwikkelingsdoelstellingen beschrijft het lastenboek immers inderdaad een evenwichtige synthese tussen sportiviteit en alledaags gebruiksgemak. Zo kan de motorrijder ontspannen achter het stuur zitten, zonder gedurende zelfs erg lange ritten vermoeid te geraken. Dankzij een wespentaille - gerealiseerd dankzij een optimale vorm van het zadel kan de motorrijder moeiteloos met zijn voeten aan de grond wanneer de motorfiets tot stilstand komt. …maar blijft « BMW » Het spreekt voor zich dat de boxermotor over typische BMW-karakteristieken beschikt, zoals de via lambda-sonde geregelde katalysator, het “single-wire” systeem voor het boordnetwerk, met inbegrip van elektronische startbeveiliging, de zesversnellingsbak met vlot schakelpatroon, de transmissie met onderhoudsvrije cardanas en de enkele schommelarm en Telelever wielgeleiding. De opbouw van het rijwielgedeelte tenslotte verzekert een weggedrag dat uitblinkt in stuurprecisie en handelbaarheid en wordt bijgestaan door een doeltreffend remsysteem. Het optionele BMW Motorrad ABS onderscheidt zich door een laag gewicht en korte intervallen. Het beschikt over een integrale functie en kan uitgeschakeld worden voor bijvoorbeeld ritten op circuit, kortom: op maat gebouwd voor sportieve motorrijders. Zo kunnen klanten die een voorkeur hebben voor het betere bochtenwerk en hun sportieve ambitie graag veruiterlijkt zien, hun motorfiets bijvoorbeeld voorzien van een breder achterwiel en een sportief, ultraperformant Öhlins rijwielgedeelte met in lengte variabele schroefveren/schokdempercombinatie. De meest sportieve boxermotor ooit is klaar om te vertrekken! © Bruno Wouters

Source : BMW