Downsizing maakt motoren kleiner en voorziet ze van een turbolader. Het doel is dubbel: het verbruik en de uitstoot verminderen en als het even kan de prestaties verbeteren. In theorie dan toch, want in de praktijk komen de kleine 1.2- en 1.4-motoren in de plaats van een grotere 1.6 of 2.0 en blijven de prestaties gelijk. Op een heel ander niveau ruimde de 6.2 AMG-motor het veld voor een 5.5. Tuner Brabus neemt twee nieuwe V8-motoren van Mercedes onder handen.
4.7 V8
Mercedes zette de atmosferische 5.5 V8 van de CL en S500 onlangs aan de deur en schakelde over op een 4.7 V8. Bescheidener qua cilinderinhoud maar niet qua prestaties, want dankzij twee turbo's ontwikkelt deze krachtbron 435 pk.
Het plafond is volgens Brabus zeker nog niet bereikt. Het Duitse tuningbedrijf stelt twee eigen versies voor met een vermogen van 490 of 520 pk. In het laatste geval stijgt het koppel tot 820 Nm en bedraagt de topsnelheid 300 km/u.
V8 AMG
Ook de gloednieuwe 5.5 V8 bi-turbo van AMG wordt door Brabus onder handen genomen. 584 pk of zelfs 620 pk: aan jou de keuze. De rekening dreigt wel aardig op te lopen, zeker als Brabus ook een speciale uitlaat op maat monteert waarvan je de klank kunt regelen met een knop aan het stuur. Leuk op de autosnelweg, maar let op dat je de hele buurt niet wakker maakt wanneer je 's avonds laat thuiskomt.