Tijdens een persconferentie, die gehouden werd in Duitsland, voor de komst van het merk Brilliance op onze markt, hebben de verantwoordelijken van het merk hun auto’s als “europese chinezen” voorgesteld. De groep, gebaseerd in Shenyang, maakt sinds 2003 de BMW 3 en 5 reeksen voor de lokale markt. Na het bouwen van Duitse berlines en minibussen heeft deze constructeur een akkoord afgesloten met de Duitse bouwer voor de oprichting van een montagelijn, volgens Duitse standaard. Toen werd de Zhongua, nu B6 genaamd, geboren. Het chassis werd ontwikkeld door Porsche, Italdesign stond in voor het design, en Mitsubishi voor de motor. HSO Motors Europe, de verkoper bij uitstek van Hyundai in Duistland, is volledig verkocht voor dit merk, en neemt de invoer voor de Europese markt voor zijn rekening. Ook al zijn de verdelers in de verschillende landen zo goed als onbekend, hoopt de groep erop om zo’n 15.000 exemplaren van de berline te verkopen in het eerste jaar. Nieuw met oud Onder de motorkap van de BS6 zitten 2 benzinemotoren naar keuze. Oorspronkelijk gebouwd door Mitsubishi hebben de 2 en 2.4 liter motoren een vermogen van respectievelijk 122 en 130 pk. Enkel een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen is mogelijk, en de verschillende versies beschikken ober 170 en 195 Nm koppel. Een dieselmotor komt er pas in 2008! Een blik op de specificaties maakt al snel duidelijk dat deze Brillance het niet van de technologie moet hebben. Hij is uitgerust met ABS, vier remschijven, maar geen enkel ander veiligheidssysteem, zoals een ESP bijvoorbeeld, valt te bespeuren. Volgens HSO zou dat voor toekomstige modellen wel zo moeten zijn. Geen opties ! Op de tweeliter motor zijn twee afwerkingniveau’s mogelijk : Comfort en Deluxe. De Deluxe uitvoering wordt standaard geleverd met de 2.4 motor. De Comfort versie beschikt over parkeerhulp achteraan, elektrische ruiten, metaalkleur, aluminium velgen, airco en een radio. Voor de Comfort versie is de airco volledig automatisch, heeft lederen zetels, een zesvoudige CD-lader en een elektrisch open dak. Standaard zijn enkel twee airbags voorzien, wat magertjes vergeleken met de concurrentie. Daar komt bij dat geen enkele andere optie mogelijk is. Niet zo Europees Met een lengte van 4.88 m kan deze chinees 5 passagiers aan met hun koffers, in een koffer van 550 liter. Het stuur kan in de hoogte en diepte versteld worden, maar zelf zo valt op dat het stuur te laag zit. De Deluxe versie die we hebben kunnen testen was uitegrust met een lederen interieur van matige kwaliteit. De zetels zijn even plat als die van een autobus, en bieden zo goed als geen steun, wel kan hij met acht afzonderlijke afstellingen geregeld worden. De combinatie van goedkoop plastic en notelaar inlegstukken kan op z’n minst verbazend genoemd worden. De airco van onze testwagen bleek ook niet optimaal te werken, en het was zo goed als onmogelijk om een gematigde temperatuur te bereiken. Toen de motor draaide, en we ons klaarmaakten om te vertrekken hadden we meteen de versnellingspook los in de hand. Deze laatste is slecht vastgemaakt en draait rond bij elk schakelmanoeuvre. Bij laag regime blijft de motor discreet, maar door zijn relatief laag koppel kan van een stille motor niet echt meer gesproken worden bij het optrekken. De versnellingsbak, met twee heel lange laatste versnellingen, is koppig en ook al luidruchtig. Daar kwam nog eens bij dat ons testmodel last had van een trillende ontkoppelingspedaal. Maar niet alles is negatief aan deze auto. De Brillance beschikt over een gezonde wegligging dankzij een perfecte afstelling van de ophanging. Ook de remmen doen wat van hen gevraagd wordt, net zoals de ABS zonder indringend te zijn. Eerste poging De BS6 oogt mooi, maar lijdt onder beginnersfouten van een te jonge en onervaren auto industrie. Met een prijs tussen de 20.000 en 23.000 € kan de Brillance de strijd misschien aangaan met enkele Koreaanse berlines in dezelfde prijsklasse. Hij zal het waarschijnlijk met een beperkte verkoop moeten doen, want zonder een dieselmotor wordt het wel héél moeilijk. Uiteraard moeten we rekening houden met de enorme flexibiliteit en snelheid van de Chinezen, die zullen zonder twijfel snel over de boeg komen met een aangepaste en kwalitatief betere auto.