De meerderheid wil van de zone binnen de kleine ring een “ontmoetingszone” maken. De bedoeling is om social distancing overal mogelijk te maken, ook in de drukste hoekjes met smalle trottoirs, door voetgangers toe te laten om op de openbare weg te wandelen. Zij krijgen daar samen met de fietsers voorrang. Auto’s, trams en bussen van hun kant moeten zich aan een maximumsnelheid van 20 km/u houden. “De maatregel treedt begin mei in voege”, verduidelijkt te burgemeester in de krant. Bovendien blijft het Terkamerenbos tot nader order gesloten voor auto’s.
De oppositie is zoals voorspelbaar weinig enthousiast: “Praten over nieuwe ontmoetingsplekken tijdens de lockdown kan een gevaarlijk aanzuigeffect veroorzaken,” protesteert David Weytsman, leider van de MR-fractie. Hij vindt dat het afbouwen van de lockdown moet gebeuren met vloeiend auto- en fietsverkeer en niet door op te roepen om samen te troepen in het stadscentrum. Dezelfde vrees horen we bij cdH bij monde van woordvoerder Didier Wauters: “Voetgangers op de weg laten lopen en toch nog verkeer toelaten, zelfs aan een lagere snelheid van 20 km/u, lijkt me gevaarlijk”.