Al wie min of meer interesse heeft in de wereld van de tweewielers zal nu wel al gehoord hebben dat Harley-Davidson het Buell avontuur gaat stopzetten. De huidige economische omstandigheden hebben de Amerikaanse constructeur alles behalve gespaard. Zo zijn verleden maand de verkoopcijfers met niet minder dan 80% gedaald. MV Agusta, dat Harley kocht voor de crisis, moest eerder ook al de prijs betalen en staat nu ook opnieuw te koop!

Erik Buell, een talentvolle ingenieur, begon met chassis te ontwerpen met een Harley motorblok. Een akkoord dus het Amerikaanse Harley en zijn ex-werknemer maakten de productie van de Buell mogelijk. Enkele jaren later werd Buell volledig opgekocht door Harley, toen was dat om een breder aanbod voor te kunnen stellen aan zijn klanten.

Met dat idee in het achterhoofd kwam de Buell 1125 op de markt met een watergekoelde twin motor van Rotax, een veel doeltreffendere motor dan het blok dat gebruikt werd voor de Sportster van Harley. Maar een Buell zonder de legendarische twin uit Milwaukee, is dat wel echt een Buell? Wat wel duidelijk geworden is, is dat dit model niet het minste succes geboekt heeft.

Harley-Davidson gooit dus de handdoek in de ring en haalt het Buell “gamma” uit het aanbod. Ze gaan zich concentreren op hun “core business”, de verkoop van de meest klassieke modellen. Veel gaat er nu meteen niet veranderen, Buell had een stand in Tokyo, en dat zal, volgens onze bronnen, ook het geval zijn voor het autosalon van Brussel. Eind oktober zetten ze de productie stil, en de huidige stock zou nog enkele maanden moeten meegaan. Ook geen probleem wat de waarborg en wisselstukken betreft, dat zal blijven gebeuren via het Harley dealernet.

Er zijn dus misschien wel mooie tijden in aantocht voor verzamelaars en fans van atypische machines. Er doen wel enkele geruchten de ronde in verband met een overname, maar de Buell-Harley relatie is zo stevig dat volgens ons een verkoop zo goed als onmogelijk blijkt …