De XB12SX is geen grote revolutie maar eerder een evolutie van de XB9SX met een motor van 1203 cc in plaats van de oorspronkelijke 894 cc. Die levert 93 pk en een koppel van 104 Nm aan 5.500 tr/min, tegenover 84 pk en 81 Nm aan 6.750 tr/min voor de vorige motor. Ook op deze machine vinden we al het goede terug dat we zo fel op prijs stellen bij Buell: weg met overtollig gewicht en een superstrak chassis. Het resultaat is een ultra compacte motor met een heel korte wielbasis (1320 mm) waardoor je de indruk krijgt dat je op het voorwiel zit.  Het geeft je het gevoel dat je bij het eerste remmanoeuvre over het stuur zal vliegen. Ook de andere typische karakteristieken van Buell keren terug, zoals het kader dat tegelijkertijd dienst doet als brandstoftank en de uitlaat onder een geëvolueerde versie van de V Twin van de Harley Sportster.

Buell specificaties

Het upside down voorvork van 43 mm moet een ultra licht voorwiel in goede banen leiden. Het gewicht van het voorwiel werd laag gehouden door gebruik te maken van een grote remschijf die rechtsreeks op de velg werd gemonteerd. We merken ook op dat de klassieke ketting vervangen werd door een aandrijfriem. Een oplossing die geen onderhoud meer vergt. De V Twin in een hoek van 45° is zowel luchtgekoeld als met olie en een ventilator. Dit was nodig omdat de motor scherper staat afgesteld dan die van de Sportster en omdat de achtercilinder verscholen zit achter de voorcilinder. De olie gaat door een radiator die gekoeld wordt door een ventilator. De Buell XB12SX verschilt van de andere Buell-modellen door onder andere een rooster op de koplamp, de “X” bescherming van de nepbrandstoftank, wat eigenlijk de afdekking van de luchtfilter is, een hoger en cross getypeerd stuur, de bescherming voor de handen en een dikker zadel.

Verbazing en trillingen

Het resultaat van dit uniek design is een compleet a-typische zithouding die de controle van de machine echter vergemakkelijkt.  Achter het stuur van deze Buell maakten we opnieuw kennis met de verschrikkelijke bedieningen die bovendien ongelofelijk lelijk zijn en een smakeloos en goedkoop dashboard met de gebruikelijke tellers, twee trips, een uurwerk, de inhoud van de brandstoftank en enkele achter de kabel van de koppeling weggemoffelde knopjes. Gelukkig worden die schoonheidsfoutjes weggeveegd door de kenmerkende rijkarakter van deze Buell. Deze keer hoor je ons niet klagen. Van zodra de motor aanslaat gaat de hele boel aan het trillen. En niet zomaar een beetje! Maar hier refereren we graag naar de Beach Boys en hun “Good vibrations”. Dit maakt gewoon deel uit van een Buell. Eens de motor aan het rijden is zijn die trillingen heel wat minder voelbaar.

Frustratie

Er zijn continu trillingen, maar die zijn niet echt storend. In tegendeel zelfs, ze maken deel uit van het rijplezier van een Buell. Ook bij onze vorige tests hielden we daar steeds uistekende herinneringen aan over. Wat wel tegenviel bij dit model is het wat verstikte karakter van de motor. Nu is alles relatief en de XB12SX heeft  best genoeg vermogen, maar het brutale en uitdagende karakter vinden we hier niet terug. Dit werd ons trouwens bevestigd door de mensen van Buell zelf. Door te proberen een breder publiek te bereiken lopen ze het echter het risico om niemand meer te overtuigen! Buell was op elk vlak verschillend van zijn concurrenten en naar onze bescheiden mening is het nieuwe karakter van deze Buell niet de juiste keuze …