Jean-Francois Christiaens

19 SEP 2019

Bugatti gaat elektrisch met deze Baby II van 30.000 euro

Neen, Bugatti brengt geen rivaal voor de VW ID.3 op de markt. Het prestigemerk richt zich op engeltjes die door hun ouders worden verwend… en volwassenen die altijd een beetje kind zijn gebleven.

We moeten eerst heel ver terug in de tijd, meer bepaald naar 1926. Bugatti zit op zijn hoogtepunt want zijn Grote Prijs-racewagen Type 35 stapelt de overwinningen op. Om zijn jongste zoon Roland te plezieren bouwt Ettore Bugatti er een compacte kopie van in schaal 1/2 met een kleine elektromotor voor de aandrijving. Hij doopt hem ‘Baby’ en uiteindelijk wordt de mini-Bugatti in productie genomen, met veel succes. Tot op heden knokken verzamelaars ervoor en worden er stevige bedragen voor geboden.

20190919083938babybugatti13.jpg

Dit jaar op het salon van Genève stelde Bugatti een schaalmodel voor van de Baby 2 en kondigde het aan dat hij in productie gaat in een beperkte reeks van slechts 500 stuks. Het prototype is slechts een vage 3D-print met een paar technische gegevens erbij, maar alle beschikbare exemplaren zijn binnen de 3 maand verkocht.

20190919083937babybugatti01.jpg

Vermogen van een grasmaaier

Vandaag onthult Bugatti het echte prototype en alle technische gegevens. Het grote kind in ons klapt jubelend in zijn handen: deze keer wordt hij gemaakt op schaal 3/4 en volgt hij heel nauwgezet alle details van de Type 35 uit 1924. Elk onderdeel is gescand, met uitzondering van de motor, uiteraard. Hier is geen woeste achtcilinder in lijn te vinden, maar wel een elektromotor die wordt gevoed door een uitneembare batterij van 1,4 of 2,8 kWh. De grootste van die twee accu’s geeft hem een rijbereik van zo’n 30 kilometer.

20190919083938babybugatti04.jpg

Speed Key!

Er zijn twee rijmodi (voor kinderen en voor volwassenen) met een topsnelheid van 20 of 45 km/u. En net zoals in de Chiron kan u een ‘Speed Key’ bestellen die de snelheidsbegrenzing opheeft en een boost van 10 kW geeft. De technische fiche van het karretje oogt trouwens aanlokkelijk, met een sperdifferentieel tussen de achterwielen, Michelin-banden en zelfs een achteruitversnelling. En voor bezorgde ouders is er een afstandsbediening waarmee je de auto tot op 50 meter kan stilleggen.

20190919083938babybugatti14.jpg

Vette portefeuille vereist

Er zijn drie modellen: de basisversie met een composietkoetswerk, de Vitesse in koolstofvezel en de Pur Sang in aluminium. Interesse? Houd dan rekening met een startprijs van 30.000 euro, terwijl alle exemplaren bovendien al verkocht zijn. Bugatti heeft echter wel een wachtlijst aangelegd voor als er annuleringen zouden gebeuren.

Advertentie
Advertentie
Advertentie