François Piette

4 OKT 2013

Bye bye, Aston Martin Cygnet

Het is afgelopen, Aston Martin schrapt de kleine Cygnet uit de catalogus. Een miskend autootje waarmee nogal gespot werd en dat uit de toon viel in het gamma. Het Britse merk keert terug naar zijn prestigieuze GT’s en concentreert zich in de toekomst op sportwagens met AMG-techniek.

Cygnet?

Wat is de Cygnet ook alweer? Eigenlijk niets meer of minder dan een opgeleukte Toyota iQ van ongeveer 50.000 euro. Ongeveer het drievoudige van de Japanner, maar met dezelfde techniek. Duur betaald dus voor zacht leder, een nieuw radiatorrooster en enkele gadgets. Maar er is natuurlijk ook het merklogo. Zo’n Aston Martin van 3,10 meter aangedreven door een 1.3-motor lijkt wel een Rolex in plastic.

Wat als?

Het idee was nochtans niet slecht. Aston Martin was zich ervan bewust dat het zijn globale CO2-uitstoot moest terugdringen en lanceerde deze stadswagen, in de hoop de klanten van het merk te bedienen die een leuke stadswagen zochten.

Wat echter ontbrak, is een ziel. Wat als deze kleine vlo een grote turbo, verfijnde wieltreinen en een passend uitlaatklank zou gekregen hebben? Dan zou niemand nog lachen. Dan zou de prijs niet alleen gerechtvaardigd worden door het logo. En dan had de Cygnet zich duidelijk kunnen onderscheiden van de iQ.

Afspraak over 25 jaar?

Wat echter nagenoeg vaststaat, is dat de Cygnet nu al beschouwd kan worden als een collector’s item. Hou de zoekertjes dus in de gaten, wacht op de onvermijdelijke prijsdaling en doe een goede zaak.  

Advertentie
Advertentie
Advertentie