Cadillac is terug! Niet in het segment van de dikke limousines vol chroom, maar in dat van de kleine berlines. Om de voorganger van bedenkelijk allooi te doen vergeten (de BLS), grijpt de ATS terug naar achterwielaandrijving.
Dynamisch
Deze keer hebben de Amerikanen de koe bij de horens gevat. Het is afgelopen met de lompe voorwielaandrijvers die op de vooras leunen. Cadillac voorzag een lange ontwikkelingsfase van de wieltreinen op het onverbiddelijke circuit van de Nürburgring. Niet alleen gebeurt de transmissie op de achterwielen, ook blijft het gewicht beperkt tot 1.542 kg. Als je met een Clio I rijdt, lijkt dat misschien veel maar het is belachelijk weinig als je de Amerikanen van destijds gewoon bent.
Goed nieuws komt nooit alleen, want de gewichtsverdeling is ideaal: 50:50 tussen de voor- en de achteras. Voor wie achterwielaandrijving vreest, biedt Cadillac een alternatief in de vorm van vierwielaandrijving.
Nieuwe motor
Cadillac spreekt nog niet over diesels, maar kondigt een gloednieuwe 2.0 turbo benzinemotor aan die 273 pk levert. Ook een V6 is voorzien, maar alleen voor Noord-Amerika. Voor de versnellingsbak laat Cadillac de keuze tussen automatisch of manueel.
Uitrusting
Qua uitrusting laat de Amerikaanse constructeur zich niet de loef afsteken door de Europeanen. De ATS heeft een mooie lijst snufjes: een actieve snelheidsregelaar, een intelligente remassistent, een waarschuwing voor een frontale botsing, een rijstrookassistent, een dodehoekdetector, een achteruitrijcamera, adaptieve koplampen en vertrekhulp op hellingen. Tot zover de veiligheid.
Voor het comfort zijn alle gewoonlijke tierlantijntjes aanwezig: verbindingen met Bluetooth, SD-kaarten of Aux-apparaten, een handenvrije startkaart, een head-upscherm, een infotainmentsysteem met scherm van 5,7 duim, enzovoort.