Twee jaar geleden stond het merk nog op de rand van het faillissement, maar Cadillac klimt langzaam uit het dal. Het CTS-gamma (berline, coupé en break) is compleet sinds 2010. Wolfgang Schubert, directeur van Cadillac Europe, steekt de moeilijkheden niet weg. “Van de 181.000 stuks die we in een jaar verkopen, schrijven we er amper 2.800 in in Europa.” Hoe maak je zo’n klein volume rendabel? “Onze ploeg bestaat uit slechts tien personen en we werken rechtstreeks samen met de dealers vanuit onze hoofdzetel in Zürich, zonder nationale importeurs.”
Het faillissement van de Kroymans-groep, die het merk in verschillende Europese landen waaronder België verdeelde, heeft sporen achtergelaten bij de Amerikanen. Maar de toekomst zien ze rooskleurig tegemoet. Cadillac kondigde een nieuwe kleine berline aan voor 2012, een rivaal voor de Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse. Het wordt geen saaie auto zoals de BLS, een voorwielaandrijver afgeleid van de Saab 9-3, maar een sportieve en luxueuze achterwielaandrijver met karakter.
V van vroeeeem
Cadillac nodigde ons niet uit in Berlijn om over zaken te praten, maar om te rijden met de snelste break van de wereld: de CTS-V Sport Wagon. De andere varianten van de CTS (coupé en berline) waren al sneller dan 300 km/u. Nu is het de beurt aan de V-versie van de break. V betekent voor Cadillac hetzelfde als AMG voor Mercedes of M voor BMW. Een pak extra pk’s dus, dat spreekt voor zich.
Is dit een break?
Met zijn scherpe lijnen zoals de berline en de coupé rijdt de CTS-V Sport Wagon niet ongemerkt voorbij. Een bolle motorkap in V-vorm, een lage ophanging, enorme 19-duimsvelgen, grotere luchtroosters: deze Amerikaan laat geen twijfels bestaan over zijn bedoelingen. Toch verwacht je niet dat onder de kap dezelfde motor schuilt als in de Corvette ZR1, weliswaar een beetje afgezwakt. Dat merk je pas wanneer je de contactsleutel omdraait.
Ook het interieur is het ontdekken waard. De bestuurder zit aangenaam in de Recaro-zetels waarvan de zijdelingse steun regelbaar is. De sfeer in het interieur is verzorgd en hoogwaardig, met onder meer een GPS met aanraakscherm en een Bose-geluidsinstallatie met harde schijf van 40 GB. Achterin hebben de passagiers niet te klagen, maar de bagageruimte valt tegen. Ondanks de lengte van 4,86 meter biedt deze break maar 412 liter kofferruimte. Bovendien is de laaddrempel heel hoog en de bruikbare hoogte beperkt.
Racemachine
Laten we het plezier niet vergallen: de CTS-V break is bovenal een machine om knaltijden neer te zetten: van 0 tot 100 km/u in 4,1 seconden en 308 km/u topsnelheid. De V8-motor met compressor ontwikkelt 564 pk en 747 Nm koppel. Het eerste deel van deze test legden we af met een automaat. Zonder dubbele koppeling of ingewikkelde programma’s, maar een klassiek systeem met koppelomvormer dat, zelfs in de sportstand, helemaal niet dynamisch is. Vreemd genoeg kreeg Cadillac het in zijn hoofd om achteraan het stuurwiel knoppen in plaats van peddels te monteren. Niet bepaald aangenaam om te gebruiken, maar gezien het enorme koppel is dat ook niet echt nodig. Wat je ook kiest, de auto snelt van de ene bocht naar de andere. Tenzij je een racepiloot bent, kun je het ESP beter niet uitschakelen.
Magnetic Ride
We verkiezen de manuele versie met zes versnellingen zonder twijfel boven de automatische versie. Natuurlijk vergt de koppeling wat spierkracht, maar de CTS-V Sport Wagon rijdt vlotter in deze configuratie. De standaard geleverde adaptieve ophanging Magnetic Ride biedt een uitstekend compromis tussen comfort en rijprecisie maar wees aandachtig op slechte wegen, zeker gezien de hallucinante snelheden die deze auto haalt. Gelukkig doet Cadillac een beroep op Brembo (6 zuigers voor, 4 achter) om de twee ton af te remmen. Voor de status van de snelste break van de wereld betaal je 84.000 euro. Hij is zeker niet perfect, maar biedt een waardig en exclusief alternatief voor de grote tenoren van dit segment.