De Hyundai i30 wordt compleet vernieuwd en krijgt een prachtige achterzijde, maar je moet wel nog even geduld hebben om die te bewonderen. Alle journalisten die aanwezig waren op de avant-première van de i30 moesten beloven om het embargo te respecteren tot 13 september, de persdag van het salon van Frnakfurt. Voorlopig moeten we het stellen met enkele foto's, het kontje zie je pas volgende week.
Drie maal vijf
De ambities van deze auto uit het C-segment (Golf, Astra, Focus, Mégane, C4, ...) tonen dat Hyundai met de grote jongens wil meespelen. De nieuwe i30 is knap getekend en goed uitgerust en geeft zijn klanten enkele interessante diensten. Het pakket Five Years Triple Care bestaat bijvoorbeeld uit vijf jaar garantie, pechbijstand en een jaarlijkse check-up.
De eerste generatie van de i30 werd ontworpen voor Europeanen door Europeanen. Sinds de lancering in 2007 werden er meer dan 350.000 stuks van verkocht. De stijl van de nieuwe i30 werd al ingewijd door de i40 en bepaalt de richting van de toekomstige modellen van het merk. Typisch zijn de zeshoekige grille, de blik van de koplampen en de gesculpteerde flanken die het profiel dynamischer maken; zoals het mooi omschreven wordt in het persbericht.
Kennismaking
In de Cocoon Club, een hippe dancing in Frankfurt met een spectaculaire aankleding, konden we enkele preseriemodellen van de i30 bekijken. Hyundai wendt alle middelen aan om mee te kunnen met de beste wagens van deze categorie. De kwaliteitsindruk is positief, de uitrusting rijkelijk: een panoramisch dak, klimaatregeling met dubbele zone, GPS met aanraakscherm van 7 duim, TFT-tellers, drie modi voor de stuurbekrachtiging, handgeschakelde of automatische versnellingsbak, ....
Het vermogen van de benzine- en dieselmotoren schommelt tussen 90 en 135 pk en er is een Blue Drive-model met 128 pk dat onder de grens van 100 g CO2/km blijft. Hyundai is de praktische kant van de auto niet vergeten. De koffer is 378 liter groot (een stijging van 10 procent), de achterzetels klappen neer (inclusief zitkussen) en in de koffer ligt een volwaardig reservewiel. Hyundai lijkt goed op weg om zijn marktaandeel in het C-segment te verhogen tot 7 procent in 2014.