François Piette

8 MEI 2001

Cadillac northstar keert naar Le Mans terug.

Cadillac zal een nieuw hoofdstuk aan zijn jonge autosportgeschiedenis toevoegen, als de constructeur op 6 mei zijn eerste competitieve uitstap van het jaar maakt in voorbereiding op de belangrijkste uithoudingswedstrijd ter wereld – de 24 Uren van Le Mans. Team Cadillac zal met twee, voor 90% hertekende, Northstar LMP prototypes aantreden op de enige dag van het jaar dat er in Le Mans kan getest worden. Behalve op de vier dagen voor de wedstrijd en bijbehorende kwalificatieritten in juni, is het circuit voor de rest van het jaar open voor het normale verkeer. Het hoeft geen betoog dat de kans om één maal per jaar in relatieve rust te testen met beide handen wordt aangegrepen. “We zijn al meerdere weken bezig Le Mans voor te bereiden met onze bijna volledige herziene Northstar LMP,” aldus Jeff Kettman, Cadillac LMP Program Manager. “We hebben dagen in windtunnels doorgebracht en nog meer tijd op verschillende circuits in de Verenigde Staten en Europa, en nu is dus het moment aangebroken om ons te meten met de concurrentie in “echte” Le Mans-omstandigheden.” Twee teams van telkens drie internationale gevestigde endurance-namen, allen vorig jaar al aan het werk in een Cadillac, zijn gecontracteerd om de beide Northstar LMPs te rijden. Team Cadillac wordt ook voor het tweede opeenvolgende jaar gesteund door ACDelco, Toshiba American Business Solutions, Bell MicroSystems, Northstar System en GMAC Financial Services. De Amerikaan Wayne Taylor, de Italiaan Max Angelelli en Christophe Tinseau uit Frankrijk besturen de Cadillac Northstar LMP met nummer 5, terwijl de Belg Marc Goossens Fransmannen Eric Bernard en Emmanuel Collard vervoegt in nummer 6. Alle piloten hebben al uitvoerig met de wagens getest tijdens het ontwikkelingsprogramma dat plaatsvond in Kershaw, Road Atlanta, Sebring en Silverstone. “Doorgedreven testen zijn van vitaal belang als je je wil voorbereiden op een wedstrijd als Le Mans,” gaat Kettman verder. “Ik kan de belangrijkheid van alle werk dat we vóór de wedstrijd doen niet genoeg benadrukken. We hebben een bijzonder druk, haast agressief, testprogramma voor de LMP’s tussen nu en de wedstrijd in juni, maar deze ene dag in mei is misschien belangrijker dan alle andere samen.” “Dit is eerste en enige kans voor de GM Racing ingenieurs om samen met de piloten de basis-set-ups en versnellingsverhoudingen te bepalen.,” voegt Kettman toe. “Nog belangrijker is dat onze piloten voor het eerst de kans hebben om met de vernieuwde LMP op de eigenlijke piste te rijden.” Na de testdag blijven de twee Northstar LMP’s in Europa voor verdere tests, terwijl een derde chassis in de Verenigde Staten aan het werk blijft. Het test- en ontwikkelingswerk gaat verder tot de dagen voor de technische controle in juni. Bron : GM/Cadillac
Advertentie
Advertentie
Advertentie