Als ultieme voorbereiding op de beroemde 24 Uren van Le Mans, komen teams uit de Verenigde Staten, Europa en Japan op 6 mei aanstaande samen voor wat in het algemeen beschouwd wordt als een “ingangsexamen” tot de tempel van de uithoudingsracerij. Deze open testdag is de enige kans voor teams, ingenieurs en piloten om de theorie en het huiswerk van het afgelopen jaar aan de realiteit te toetsen. De prestige en roem die aan een overwinning in Le Mans onverbrekelijk verbonden zijn, maken van deze testdag een prioritaire oefening voor Corvette Racing.
“Je kan Le Mans niet kopen,” zegt Corvette Racing Program Manager Doug Fehan. “Je moet de wedstrijd winnen, en dat vraagt veel en lang testen. Hoewel het een logistieke nachtmerrie is om het hele team naar de andere kant van de planeet te vliegen voor slechts één dag, moet je er gewoon zijn. Wie die stap niet wil zetten kan in juni beter thuisblijven.”
De beide C5-R’s en de vrachtwagens zijn al weken geleden per schip vertrokken, terwijl de mechaniekers, de ingenieurs en de piloten hun tenten in Le Mans opslaan vanaf 1 mei. Sinds de 12 Uren van Sebring heeft het team nog enkele testsessies doorgevoerd, met de bedoeling de twee millennium-gele Corvette C5-R’s een laatste keer aan de tand te voelen. Eens in Le Mans aangekomen zal het hele team de nodige tijd spenderen aan het zich vertrouwd maken met de omgeving en het voorbereiden van de technische controle.
Hoewel technisch aangepast tot het uiterste reglementair toelaatbare, is de gelijkenis met de produktie Corvette nog altijd treffend. In Le Mans ruilen de wagens hun gebruikelijke nummers 3 en 4 in voor 63 en 64, maar blijven ze verder de bekende gele kleur en de logos van by GM Goodwrench, GMAC, Mobil 1, Goodyear en AER dragen.
Op Corvette Nr. 63 zal de Canadees Ron Fellows het stuur delen met de Amerikanen Johnny O’Connell en Scott Pruett. Fellows en O’Connell scoorden eerder dit jaar – samen met Franck Fréon en Chris Kneifel – een historische algemene overwinning bij de 24 Uren van Daytona.
Op Corvette Nr. 64 zijn het Amerikanen Andy Pilgrim en Kelly Collins die er samen met Fransman Fréon de dienst uitmaken.
Corvette Racing’s aanwezigheid op 6 mei is de zoveelste uitstap van het team van Gary Pratt en Jim Miller dit jaar. Behalve de overwinning bij de 24 Uren van Daytona scoorde Corvette ook een klasse-zege bij de ALMS-wedstrijd in Texas, en werd er uitvoerig getest in Daytona en Sebring.
De Corvette C5-R is het laatste voorbeeld in de rij van Corvette’s traditie om met produktiewagens te gaan racen “om het ras te verbeteren”. De ingenieurs die bij het raceprogramma betrokken zijn werken nauw samen met hun collega’s verantwoordelijk voor de produktiemodellen, om op die manier zoveel mogelijk informatie uit te wisselen en er voor te zorgen dat de opgedane ervaring een postieve bijdrage levert tot de huidige en toekomstige Corvette-modellen.
Bron : GM / Opel