Vias, het Belgische instituut dat waakt over de verkeersveiligheid, klaagt tijdens deze eindejaarsperiode aan dat velen zich niet houden aan de veiligheidsafstand op onze wegen. Uit de resultaten van een groots opgezette observatiecampagne die recent werd uitgevoerd, blijkt volgens Vias dat 6 op de 10 bestuurders een afstand van minder dan 2 seconden houden ten opzichte van hun voorligger.
Op dit moment vermeldt de Belgische wegcode echter niet precies de afstand die aangehouden moet worden tussen twee voertuigen. Volgens artikel 10.1 van de wegcode “moet de bestuurder, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en dat van zijn voorligger een voldoende grote afstand aanhouden”.
De tweesecondenregel
De nieuwe wegcode die in 2025 verwacht wordt, zou die afstand duidelijker stellen aan de hand van de ‘tweesecondenregel’ die al bestaat in andere Europese landen en die ook verdedigd wordt door federaal minister voor mobiliteit Georges Gilkinet.
Die toekomstige versie van de wegcode zou expliciet vermelden dat bestuurders een afstand ten opzichte van hun voorganger moeten aanhouden die overeenkomt met ‘de afstand afgelegd door het voertuig tijdens een periode van ten minste twee seconden’.
Controle door camera’s en radars
Vias laat weten dat er in de tweede jaarhelft van 2024 een pilootproject op poten gezet zal worden op een aantal Belgische snelwegen om de haalbaarheid te checken van controles met verschillende systemen, waaronder camera’s en radars. En dat zowel tussen vrachtwagens als auto’s.
Vias benadrukt dat de camera’s die nu al ingezet worden op onze wegen in staat zijn om de afstand tussen twee voertuigen te checken zonder dat daarvoor extra lijnen aangebracht moeten worden op de weg. In Duitsland vinden dergelijke controles trouwens als plaats volgens Vias.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: