Sébastien Vanhouche

27 DEC 2023

Mercedes CLE: we ontdekken de nieuwe Coupé met een ster

De CLE, die in het gamma van Mercedes een plek krijgt pal tussen de C- en de E-Klasse, wacht de zware taak om dienst te doen als coupé- en cabrioversie voor beide modellen. Slaagt hij daarin? Tijd om dat te ontdekken.

De nieuwe Mercedes CLE, die afgelopen zomer officieel werd voorgesteld, wacht een zware taak in de catalogus van het merk. Hij heeft immers de eer om dienst te doen als vervanger van zowel de huidige C-Klasse en E-Klasse coupé en cabrio. Dat betekent dat hij 16 cm langer is dan die eerste en zelfs 1,5 cm dan de tweede. Met een lengte van 4,85 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,43 meter zit hij qua afmetingen precies tussen de huidige berlineversies van de modellen met een ster op de motorkap. De CLE is 10 cm groter dan de C-Klasse en 10 cm kleiner dan de E-Klasse. Wat het design betreft, zocht Mercedes echter duidelijk inspiratie bij het kleinste model wanneer het de lijnen op papier zette. Dat geldt voor het koetswerk, maar nog meer voor het interieur.

Mercedes CLE: meer C dan E?

Binnenin de CLE vinden we exact hetzelfde dashboard als in de C-Klasse: een 12,3 duim grote digitale instrumentencluster en een 11,9 duim groot verticaal geplaatst centraal scherm. Dat laatste maakt gebruik van de nieuwste generatie van het MBUX-besturingssysteem van het merk, dat zowel reactief en geconnecteerd is als eenvoudiger dan ooit in het gebruik. Nog een gelijkenis met de C-Klasse is de wielbasis, die bij de CLE exact even lang meet: 2,87 meter. En dat is goed nieuws, het betekent dat de passagiers achterin genoeg plaats hebben voor hun knieën om zich comfortabel te voelen en niet tegen de voorste zetels te zitten. Als ze groter zijn dan 1,80 meter, raken ze daarentegen wel het plafond met hun hoofd. De toegang tot de achterste zetels is makkelijk, maar denk niet dat er achterin plaats is voor drie: de CLE is een strikte vierzitter. De koffer is 420 liter groot, genoeg om er 3 grote golftassen in kwijt te geraken, moest je je dat afvragen. 



4- of 6-cilinder benzine of diesel

Wat de aandrijflijnen betreft, kiest de CLE zowel uit de catalogus van zijn grote als zijn kleine broers. Op dit moment heb je daardoor de keuze uit verschillende viercilinder benzine- en dieselmotoren en een 3 liter zescilinder. De enige dieselvariant die op dit moment in het gamma zit, is de 220 d die zijn vermogen van 200 pk en koppel van 440 Nm naar de achterwielen stuurt. Bij de benzines biedt de CLE 200 een vermogen van 204 pk en een koppel van 320 Nm, met vierwielaandrijving als optie. De 258 pk en 400 Nm sterke CLE 300 krijgt dan weer standaard vierwielaandrijving. Ook de enige variant met een zes-in-lijn onder de motorkap, de CLE 450, stuurt zijn 381 pk en 500 Nm naar de vier wielen, en daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een automatische negenversnellingsbak en krijgen op dit moment slechts een milde hybridekuur. Mercedes heeft wel al aangekondigd dat er ook PHEV-varianten komen. 

Hoeveel kost de Mercedes CLE?

Ongeacht de gekozen motorversie is de CLE enkel verkrijgbaar als AMG Line. De prijzen starten bij € 64.130 voor de CLE 200. Om bij die versie te genieten van 4MATIC vierwielaandrijving betaal je € 2.420 extra. De CLE 4MATIC kost dan weer minstens € 70.785 terwijl de zescilinder CLE 450 4MATIC vanaf € 82.885 de jouwe is. De enige diesel, de CLE 220 d, is dan weer verkrijgbaar voor een prijs vanaf € 66.500. Al deze motoren, inclusief de AMG zescilinder, zijn ook verkrijgbaar onder de motorkap van de cabrioversie waarvan de verkoop volgend jaar start.



De CLE is al herwerkt door Mercedes-AMG

Oh ja, recent heeft ook Mercedes-AMG zijn eigen versie van het model voorgesteld: de CLE 53 4MATIC+. Die is agressiever en breder, met 58 mm extra vooraan en 75 mm extra achteraan. Onder de motorkap zit een 3 liter zes-in-lijn met 330 kW (449 pk) en 600 Nm koppel. Dat vermogen wordt verdeeld over de vier wielen van de coupé, of enkel naar de achterwielen gestuurd wanneer de ‘drift mode’ geactiveerd wordt. Hij sprint vanuit stilstand naar de 100 km/u in 4,2 seconden en haalt een top van 250 km/u of optioneel zelfs 270 km/u. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie