Nio blijft maar innoveren op het vlak van elektrische auto’s. Nadat het meer dan 1.000 km wist af te leggen met een ET7 met een batterijcapaciteit van 150 kWh, stelde de Chinese autobouwer onlangs zijn nieuwe vlaggenschip voor, de ET9. Met een lengte van 5,33 meter, een breedte van 2,02 meter en een hoogte van 1,62 meter is deze berline met SUV coupé-looks de nieuwe topper in het gamma van de Chinese autobouwer.
Nio ET9: laden aan 600 kW en ontladen aan 520 kW (707 pk)
Het minste wat je kan zeggen, is dat de ET9 op technologisch vlak niets tekort komt. Zo beschikt hij niet alleen over een actieve ophanging en sturende achterwielen, hij is ook voorzien van steer-by-wire technologie naar het voorbeeld van die in de Cybertruck of nog de Lexus RZ 450e. En dat is nog niet alles, want de ET9 maakt ook gebruik van nieuwe 900V-technologie waarbij de motor op de vooras een vermogen levert van 180 kW (245 pk) en die op de achteras 340 kW (462 pk). Resultaat: een gecombineerd totaalvermogen van 520 kW (707 pk)! Hij beschikt ook over een maximum laadvermogen van 600 kW om tot 255 kilometer rijbereik te kunnen bijladen in amper 5 minuten.
Luxueuze cocon, vanaf 2025 leverbaar in China
De ET9 biedt niet enkel heel wat technologie, hij belooft ook een uitzonderlijk hoog niveau van luxe en comfort. Één ding is zeker: met zijn wielbasis van 3,25 meter zal er in elk geval beenruimte genoeg zijn voor de twee passagiers achterin. Twee, want de ET9 is een strikte vierzitter. Het nieuwe vlaggenschip van Nio kan al besteld worden in China, waar de eerste leveringen in 2025 zullen plaatsvinden. Of de ET9 ook naar Europa komt, blijft voorlopig een vraagteken.