Bert Troubleyn

21 MEI 2021

Caterham gaat elektrisch

Maar het gewicht blijft laag.

2021052106280520200410073950caterham.png

Caterham-baas Graham Macdonald heeft aan het Britse magazine Autocar verteld dat de constructeur van vederlichte sportwagentjes werkt aan een elektrische versie van zijn iconische Seven. Het idee is er gekomen onder impuls van Kazuho Takahashi, de baas van VT Holdings, dat Caterham onlangs overnam. Takahashi wil dat het merk “nog zeker 50 jaar blijft bestaan”, wat betekent dat elektrische aandrijving onvermijdelijk wordt. In het Verenigd Koninkrijk, de thuisbasis van Caterham, zullen vanaf 2030 bijvoorbeeld geen auto’s met verbrandingsmotor meer mogen worden verkocht en ook in talrijke andere landen en regio’s van de wereld wordt een einddatum bepaald voor de traditionele benzine- en dieselmotor.

Pluimgewicht is essentieel

Het zal nog een paar jaar duren voor de elektrische Seven klaar is. Eerst moet Caterham beslissen wat voor een auto het wordt: mag hij iets groter, comfortabeler en zwaarder zijn dan de huidige Sevens op benzine, of moet hij zou trouw mogelijk blijven aan de filosofie van een ultralaag gewicht en zo weinig mogelijk uitrusting? Voorlopig neigt de directie naar die laatste optie – ongetwijfeld tot groot jolijt van de fans. Caterham heeft trouwens al een prototype van een elektrische Seven gebouwd voor interne evaluatie en CEO Macdonald is enthousiast: “Hij voelt heel sterk aan als een gocar: je hebt maar twee pedalen, hij trekt heel snel op en het is een ander product om mee te rijden. Niet minder opwindend, maar opwindend op een andere manier”. De acceleraties van de EV Seven zouden op hetzelfde niveau moeten komen als die van de huidige topversie 620R, die naar 100 km/u optrekt in slechts 2,8 seconden.

2023?

De EV Seven moet binnen de 5 jaar op de markt komen. De CEO zou hem graag in 2023 voor het eerst willen laten zien, wanneer Caterham zijn 50ste verjaardag viert. Tegelijk blijft het merk er alles aan doen om de benzinemotor zo lang mogelijk te behouden, zolang er geschikte motoren bestaan: “Iedereen gaat voor kleinere motoren met een turbo, maar dat willen we niet”.

Samen met Morgan

Tot slot onthulde Macdonald nog aan Autocar dat er samenwerkingen komen met andere Britse autobouwers – Morgan in de eerste plaats. Ze kampen met dezelfde problemen: steeds strengere normen, heel beperkte budgetten en lage volumes. Bovendien hebben ze elk een eigen publiek, dus kunnen ze perfect techniek en ontwikkeling delen zonder in elkaars vaarwater terecht te komen. Hij kijkt ook naar de andere Britse spelers: Ariel en zelfs Lotus.
2021052106294220200410073950caterham.png

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie