Wie “Caterham” zegt, zegt natuurlijk “Seven”, het legendarische pluimgewicht dat afstamt van Lotus-oprichter Colin Chapman, en dat sinds 1973 in verschillende gedaantes in productie is. Maar Caterham blijft niet hangen in nostalgie, het blikt ook vooruit naar de toekomst. Dat wil het doen met een volledig nieuw model.

Alpine

In 2014 werkte Caterham al aan een nieuw model, in nauwe samenwerking met Renault. De Fransen zouden de Alpine uitbrengen, en de Britten hun eigen versie onder de Caterham-vlag. Maar wissels aan de macht en financiële problemen zorgden ervoor dat Caterham het project moest stopzetten, en Renault ging alleen op de ingeslagen Alpine-weg voort. De C120, zoals het concept van Caterham heette, was bijzonder geliefd bij het Britse merk, en Caterham heeft het nog niet helemaal achter zich gelaten.

De juiste partner

Momenteel zouden er gesprekken lopen met nieuwe partners om het project nieuw leven in te blazen. Die partner is nodig om het financiële plaatje rond te krijgen, want met eigen middelen kan Caterham een nieuw project niet aan. Die zou niet alleen voor de centen moeten zorgen, maar ook voor de motor. En dat moet dan bij voorkeur een atmosferische motor zijn, geen turboblok. Het nieuwe model zou de motor voorin krijgen in combinatie met achterwielaandrijving, en Caterham mikt op een toegankelijker design dan dat van de radicale Seven.

Caterham 21

In de jaren 90 had Caterham een gelijkaardig model in zijn rangen, de Caterham 21. Die verpakte heel wat mechanische onderdelen van de Seven in een veel praktischer jasje, en ging daardoor de concurrentie aan met de MG F. Een succes werd de 21 echter niet: van de oorspronkelijke productie van 200 modellen per jaar zagen er uiteindelijk slechts 48 het daglicht.