Kwade blik
Om het uiterlijk van de Aveo persoonlijkheid mee te geven, bracht Chevrolet niet zomaar wat mascara aan, het koos voor een heus Zorro-masker.De dubbele koplampen zetten de toon: sportief, agressief en met een zeker tuningeffect. Chevy voegt nog wat duistere accenten toe, zoals de uitgesproken voorvleugels, de achterlichten met zwarte rand, de achterspoiler, de achterste portiergrepen verborgen in de deurstijlen, enzovoort. Hij lijkt net uit een accessoireshop te komen, deze kleine met spierballen.
Nieuw platform
Van window dressing is er trouwens geen sprake, Chevrolet heeft ook aan het onderstel gewerkt om de Aveo stijver en agieler te maken. Qua pittigheid onder de motorkap hebben we al beter gezien: de motoren leveren tussen 70 en 115 pk. Het gamma begint met een 1.2 met twee mogelijke vermogens, 70 of 86 pk. Dan volgen een 1.4 en een 1.6 met respectievelijk 100 en 115 pk, allebei beschikbaar met een zestrapsautomaat.
De grote nieuwigheid is de komst van dieselversies. Ze gebruiken de 1.3 diesel van Fiat/Opel-origine in versies met 75 en 95 pk. En altijd met een start-stopsysteem, alstublieft.
Twee koetswerkvormen
Terwijl de vijfdeurs zich vooral richt op een jonge doelgroep, is de drievolumeversie met georiënteerd op gezinnen en (jonge) gepensioneerden. Dat moet de kleine stadswagen zeker toelaten om zijn verkoop te vergroten en het marktaandeel te vergroten. Misschien niet bij ons, want de vierdeursberline is hier niet bepaald populair.
De sedan maakt indruk, met een verbazingwekkende kofferruimte van 502 liter.
Inspiratie bij de motorfiets
Chevrolet beschijft het interieur als "een dubbele cockpitlay-out gebaseerd op die van de Corvette" en heeft het over een tellerpartij "gekenmerkt door het motorfietsthema van het exterieur" en ijsblauwe achtergrondverlichting "die bijdraagt tot de stijlvolle, eigentijdse uitstraling van het interieur". Tot zover de mooie praatjes rond het product, in de praktijk ziet er toch een beetje goedkoop uit. De kwaliteit van de kunststoffen is matig. Terwijl de presentatie van de instrumenten van originaliteit getuigt, betreuren we de losse assemblage van de middenconsole.
Een groot voordeel van de Aveo is - letterlijk - de ruimte. Uw dienaar is bijna even groot als een Yeti en wordt achterin kleine stadswagens vaak samengeperst als een aspirine. Maar niet in de Aveo, onze Amerikaanse vrienden houden rekening met de grotere medemens.
1.2 als beste keuze
Bij deze eerste test stelde Chevrolet alleen de benzineversies ter beschikking. En laten we meteen met de deur in huis vallen: de kleine 1.2 (86 pk) is veruit de aangenaamste. Van punch is er geen sprake, maar hij heeft de verdienste zachter in de toeren te klmmen dan de ruwe 1.4 en 1.6, die tekeergaan als een duivel zodra je het in je hoofd krijgt om het tempo te verhogen. Deze motoren missen kracht bij lage toeren en laten zich rijden "op de ouderwetse manier", namelijk door terug te schakelen vooraleer de saus pakt.
De automatische versnellingsbak is aangenaam bij gewoon gebruik en toont een zekere soepelheid, maar dat plaatje valt uiteen zodra je het tempo verhoogt. Dan reageert hij brutaal en twijfelachtig. Nochtans is het onderstel vrij levendig en worden schokken goed gedempt, op voorwaarde dat je niet beknibbelt bij de bandenkeuze. De trillingen bij een sportieve rijstijl, een euvel dat vaak voorkomt bij Amerikaanse auto's, behoren tot het verleden. De Aveo doorstaat met gemak de vergelijking met de Europese concurrentie.
Prijzen
De Aveo kost minimaal 11.999 euro in de versie met 1.2 (70 pk) en de LS-afwerking, voorzien van centrale vergrendeling met afstandsbediening, een radio-cd-mp3-speler, een cruise control (sic), ... Helaas is airconditioning niet beschikbaar op deze versie. De uitrustingspolitiek van Chevrolet dwingt je om de hogere versie te kiezen om van bijkomende uitrusting te genieten, in plaats van die simpelweg op de optielijst te zetten. Aan het andere uiterste van het gamma vinden we de 1.6 benzine met automaat voor 16.499 euro. De prijzen van de diesels zijn nog niet bekend.