Gestalte Elegant, deze Captiva verleidt door zijn dynamische silhouet, met een lichte sportieve touch. De gespierde zijkanten, de zijdelingse luchtkokers en de dubbele verchroomde uitlaten zijn degelijk aanwezig om het sobere maar sierlijke gestalte te doen ontploffen. Motorisering Maar laat u er niet bij foppen, indien het kleedje sportieve ambities heeft, de motor die zich hier onder de motorkap schuilt heeft niets te maken met de overkrachtige V8 die men in het land van de cheeseburgers en de reuzecola terugvindt. Inderdaad, men vindt hier een… 4 cilinder van 2.0 liter diesel, helemaal nieuw, en die zich voorziet van zestien kleppen die een behoorlijke kracht bevrijdt van 150 pk aan 4.000 rpm en een koppel van 320 Nm aan 2.000 rpm. Eerbare waarden, die zich tegenwoordig in goede gemiddelden bevinden. Met deze motor heeft de klant de keuze tussen een manuele doos of een automaat, beiden met vijf versnellingen. Indien deze waarden op papier uitstekend zijn, betreurt men bij gebruik een hol onder de 2.000 rpm, wat het rijgedrag in bebouwde kom niet vergemakkelijkt, zeker niet met een manuele doos, die onze testversie voorzien, opgetogen met een trage en onaangename bediening. Kortom, de Captiva is niet echt blij in het stadsverkeer, waar hij onophoudelijk wederoplevingen eist. Weggedrag Laat ons even wegwezen vanuit de belemmeringen in onze steden om natuurlijke wegen te doorlopen. Op kronkelige banen begeeft de Captiva zich fatsoenlijk en blijft veilig en nogal lenig. De vering ziet er nogal goed evenwichtig uit, en biedt een goed compromis tussen het comfort aan boord en het weggedrag. Doe er niet teveel mee, want het koetswerk vertoont zich nogal lomp en de nauwkeurigheid gaat aanzienlijk zakken. Daaromtrent, mankeert de stuurinrichting van nauwkeurigheid. Het remmen geeft geen problemen, hij is stabiel, krachtig en nogal taai. Comfort aan boord De rijhouding zal enkel problemen stellen aan grote personen, die zich belemmerd zullen voelen door een te hoge zithoogte. De Captiva is leefbaar binnenin, maar enkel voor vijf personen. De twee bijkomende zetels, voorgesteld in optie, worden voorbehouden aan kinderen, of kleine volwassenen. Te noteren dat de toegang niet van de gemakkelijkste is, wat nogal vaak het geval is voor een derde rij zetels. Ruimte is er dus, ja, maar aan de andere kant qua comfort, is het een ander probleem... Onze Captiva testwagen was inderdaad voorzien van lederen zetels (in optie), een te vermijden optie ! Met een gebrek aan ondersteuning, zijn deze bovendien bovenmatig hard in de lenden. De geluidsdemping is gematigd en het diesel gerommel kan dus soms storend zijn... Voor de rest, niets aan te geven, al is het dat de plastieken van de middenconsole nogal van middelmatige kwaliteit zijn. De ergonomie is aangenaam en het geheel valt gemakkelijk te gebruiken. Uiteindelijk is het koffergedeelte praktisch, met tal van gerieflijkheden, en de derde rij is gemakkelijk te (ver)plaatsen. Maar zijn vermogen slaagt geen records in : “amper” 465 liters. Tarieven Indien de benzineversie niet speciaal concurrerend is, blijkt deze 2.0 VCDI diesel aantrekkelijk te zijn. Beschikbaar in drie verschillende afwerkingsniveaus, start deze Captiva aan de basisprijs van 25.999 €, wat recht geeft aan een versie met 5 plaatsen en zonder de drijfwielen achteraan… Kortom, een SUV met voorwielaandrijving, wat uiteindelijk, eerlijk gezegd, onzin is... Om te beschikken over een echte SUV, met integrale aandrijving, bekwaam om glibberige wegdekken « op te slorpen », zal men 3.000 € meer moeten uitgeven voor het afwerkingsniveau « LS ». Om te beschikken over een derde zij zetels, twee oplossingen : een bijkomende kost van 1.000 € of binnenin het gamma klimmen om zich te richten naar een LT versie, waar deze standaard voorzien is. En met deze versie, heeft u eveneens toegang tot de automatische versnellingsdoos, gefactureerd aan 1.500 €… Een vreemde politiek, zeker voor een aanbevolen optie, die de versnellingen zou moeten « effen maken » en om het karakter van deze holle motor iets aangenamer te maken bij gebruik. Standaard stelt de Captiva de manuele airco voor, het antislipsysteem en de stabiliteitscontrole, alsook frontale, zijdelingse en hoofdairbags. Om te kunnen beschikken over de automatische airco, de snelheidsregelaar, de boordcomputer, en het PDC systeem, kunt u zowel hoger in het gamma gaan, en overschakelen naar de LT versie die deze standaard “aanbiedt”. De dichtste rivaal van deze Captiva (met uitzondering van zijn tweelingsbroer, de Opel Antara beschikbaar vanaf 30.595 €) is zonder twijfel de Hyundai Santa Fe, die ook de 7 plaatsen biedt samen met een integraal drijfwerk. Zijn dieselmotor van 2.2 liter bevrijdt dezelfde kracht als de 2 liter van de Captiva, maar bevat een hoger koppel van 15 Nm met 200 rpm vroeger. Maar het voordeel ligt bij de Captiva qua tarieven : deze is bijna 1.800 € goedkoper… Aan de pomp, vertoont deze Captiva zich een beetje te gulzig, met een gemiddeld verbruik van 11,5 liters diesel, wat niet echt concurrerend is voor een motor met een dergelijke cilinderinhoud. Besluit Niemand twijfelt dat deze dieselversie zich meer gelijksoortig vertoont dan zijn benzinebroer. Men betreurt toch dat deze motor niet het vermaak verschaft dat men verwacht had : het wrede tekort aan koppel onder de 2.000 rpm en een te groot verbruik zijn er de oorzaak van. Niet specaal « fascinerend » te besturen, deze Chevrolet ziet er toch praktisch en comfortabel uit bij gebruik, op voorwaarde dat men uitdrukkelijk de lederen zetels vermijdt, die veel te hard zijn.