De zevende generatie van de Chevrolet Corvette wordt begin 2013 verwacht. De constructeur heeft zopas onthuld welk hart er in dit beest schuilt. Enkele geruchten maakten gewag van een V6 biturbo, maar de nieuwkomer blijft trouw aan de V8 die al bijna zestig jaar oud is. Dat heet dan recyclage.
255 paarden gewonnen
De Corvette begon zijn carrière met een kortademige zescilinder, maar schakelde in 1955 over op een V8. Met een cilinderinhoud van 4,3 liter leverde dit small block 195 pk. Ongeveer 57 jaar later plaatst Chevrolet nog altijd een small block V8 in de Corvette, maar steeg de cilinderinhoud tot 6,2 liter en het vermogen tot 450 pk.
Nieuw en oud
De V8 is dus een oude bekende en er bestaan eerlijk gezegd meer geavanceerde motoren tegenwoordig, zelfs al spreekt Chevrolet over “een technologisch meesterwerkje”. Een centrale nokkenas, twee kleppen per cilinder, geen enkele vorm van drukvoeding: het lijkt voorbijgestreefd maar Chevrolet voorzag toch enkele moderne onderdelen. Terwijl de motor in vergelijking met enkele Duitse concurrenten uit het Jura lijkt te komen, zegt Chevrolet dat deze oude V8 lichter en compacter is dan de 4.4 V8 biturbo van BMW.
Directe inspuiting
Het meeste werk werd verricht aan de verbranding. De motor is voortaan uitgerust met directe injectie en Active Fuel Management, een systeem dat maar de helft van de cilinders voedt als de bestuurder met een lichte rechtervoet rijdt. Het blok is volledig van aluminium en de distributie werkt variabel. Dat levert een vermogen van 450 pk, een koppel van 610 Nm en een spurt van 0 tot 100 km/u in ongeveer 4 seconden op.