Kleine veranderingen

Je ziet de verschillen klaar en duidelijk. Nochtans ondergaat de A6 geen metamorfose. Op het menu staan plastic koetswerkextensies voor een gespierde look, een grille met ‘tanden’ om indruk te maken op iedereen die voor je durft te rijden, een 6 cm verhoogde bodem (om de terreinlook toch een beetje te rechtvaardigen) en dat is het ongeveer.

Onder de kap

Onder de motorkap behoudt Audi alleen de zescilinders. Dat lijkt vreemd in een tijd waarin de meeste autoconstructeurs downsizen. Bij de benzines is de keuze beperkt tot de 3.0 TFSI, goed voor 310 pk. Bij de diesels is de 3.0 TDI verkrijgbaar in drie varianten: 204, 245 of 313 pk. De transmissiekeuze is eenvoudig: een automaat met dubbele koppeling (S Tronic in Audi-jargon) en zeven versnellingen voor elke versie. Of toch bijna: de TDI biturbo beroept zich op een achttrapsautomaat. 

Alle wegen

De transmissie gebeurt op de vier wielen, er is geen andere keuze. In ieder geval mag je deze A6 Allroad niet beschouwen als een volwaardige terreinwagen. De bodem is verhoogd maar blijft nipt op een moeilijk parcours en je denkt toch beter twee keer voor je je met deze knappe auto in het onbekende stort. Voor wegen waar het asfalt al lang verdwenen is, heeft de A6 Allroad helemaal geen schrik.

Zes grote cilinders

We kozen voor de kleinste motor, de teruggeschroefde V6 met 204 pk en 450 Nm. Wat is het belang van deze V6 tegenover een viercilinder met een gelijkaardig vermogen en koppel? Dat is vooral subjectief: de romigheid, het mooie en beter geïsoleerde geluid en de zachte werking zijn niet te ontkennen troeven van zescilinders. Je hoort deze V6 simpelweg niet.  

De prestaties zijn niet overweldigend want hoewel Audi grote inspanningen deed om het gewicht te beperken (door aluminium te gebruiken), weegt deze auto toch twee ton. Deze gesmoorde V6 heeft nog altijd genoeg reserves en overwint de obstakels voor je in één adem, met schijnbaar gemak. De automaat is trouwens perfect.

Comfort

De A6 vliegt over het asfalt en filtert alle oneffenheden met finesse weg. De wegligging is schitterend. Het weggedrag blijft onverstoorbaar zolang de bestuurder niet te optimistisch wordt. De Allroad is wel zwaarder en heeft een hoger zwaartepunt dan de traditionele A6 Avant, waardoor hij niet zo dynamisch rijdt.  

Belachelijk verbruik

Je zult moeilijk geloven wat ik hier schrijf, maar ik zweer je dat het de waarheid is. Met een normale rijstijl (niet gejaagd, maar zeker ook niet traag) bedroeg het verbruik 6,5 l/100 km. Een prachtig resultaat als je weet dat het gaat om een drieliter V6, een verhoogd koetswerk, vierwielaandrijving en een automaat. Het is zelfs mogelijk om onder 6,2 l/100 km te duiken als je aandachtig rijdt.

Veel mogelijkheden

Zoals het hoort op een topmodel is deze A6 Allroad beschikbaar met alle hightechuitrusting van de traditionele A6 (meestal in optie weliswaar), namelijk een actieve snelheidsregelaar, automatische grootlichten, een automatisch remsysteem als een botsing dreigt, verschillende rijmodi en een pneumatische ophanging (standaard!) die het koetswerk bij hoge snelheid 15 verlaagt en indien nodig 35 mm verhoogt.

Geen cadeau

Met een prijs van 53.950 euro laat de A6 Allroad zijn technologie duur betalen. Hoewel de uitrusting iets uitgebreider is dan gewoonlijk, zien we nog altijd voorbeelden van gierigheid: de snelheidsregelaar, de elektrisch wegklapbare spiegels, de antiverblindingsspiegel binnenin, de xenonkoplampen, enzovoort blijven optioneel. Uiteraard kun je deze auto uitrusten met alle nieuwste gadgets, zoals navigatie door Google en realtimeverkeersinformatie.

Conclusie

Veel kritiek kunnen we op deze auto niet geven. Nochtans zouden we met een A6 Avant Quattro uitgerust met dezelfde motor wellicht even gelukkig zijn, want wat je verliest aan terreincapaciteiten (die niet zo veel voorstellen) win je aan dynamiek. En in de portefeuille. Met de stijlkenmerken kun je je natuurlijk wel onderscheiden van de klassieke A6.