Stretchoefening

Zoals te verwachten, is deze break de langste Cruze van allemaal: 4,675 meter. Het spreekt voor zich dat de extra centimeters zich aan de achterkant van de auto bevinden. De nieuwe achterpartij verstoort het karakter van het design trouwens helemaal niet. De Cruze ziet er nog altijd even elegant en evenwichtig uit.

Koffer

Uiteraard ligt hier het belang van deze versie. Het koffervolume bedraagt 500 liter in de klassieke configuratie en groeit tot 1.478 liter met de achterbank neergeklapt. Een correcte waarde, maar de Skoda Rapid doet nog beter … met een handvol centimeters minder!

Slimme vondsten

Het laadvolume maakt het mogelijk om de ladekast van je schoonmoeder te vervoeren, maar Chevrolet heeft ook aan haar kleine spullen gedacht. De kofferruimte beschikt over enkele bijkomende opbergvakken. Nog praktischer en ongebruikelijk is de plateau met drie opbergcompartimenten die zich tussen de achterbankleuning en het oprolbare bagagescherm bevindt. Dat scherm is trouwens erg handig in gebruik. 

MyLink

Chevrolet is eindelijk weer mee op het vlak van connectiviteit dankzij het infotainmentsysteem Chevrolet MyLink, dat integratie van een smartphone, Bluetooth, USB, MP3, iPod, enzovoort bevat en dat videobestanden of beelden toont als de auto stilstaat. 

De motoren

Onder de motorkap beweegt er ook veel. Er verschijnen twee nieuwe motoren die de bestaande 1.6 en 1.8 benzine en 2.0 diesel aanvullen.
Bij de diesels introduceert Chevrolet de 1.7 met 130 paarden en 300 Nm. Precies op maat om weinig te verbruiken: de constructeur kondigt een gemiddelde van 4,5 l/100 km aan (CO2: 119 g/km). Chevrolet monteert een start-stopsysteem op alle diesels (ook de 2.0 met 163 pk).
Bij de benzines is de nieuwkomer de 1.4 turbo, die 140 pk en een koppel van 200 Nm levert. Hier kondigt Chevrolet een verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 134 g/km aan.

Homogeen

We rijden eerst met de 1.7 diesel. Een vrij krachtige jongen, die sterk uit de hoek komt vanaf de laagste toeren. Een goede motor zoals we het graag zien, die echter wat ruw aanvoelt. Deze motor is zeer geschikt voor de Cruze en maakt er een homogene wagen van. De 1.4 turbo functioneert verfijnder, maar is een beetje hol onderin. De zesversnellingsbak is vrij van kritiek, zowel in zijn bediening als spreiding.

Het weggedrag is, ondanks de kunstmatige besturing, perfect op niveau. Het comfort is gegarandeerd, zowel akoestisch als wat de goed filterende ophanging betreft.

Het overwegen waard

Veel kunnen we deze Cruze StationWagon niet verwijten, behalve enkele te lichte kunststoffen in het interieur. De uitrusting is traditiegetrouw zo goed als compleet. Gezien de scherpe prijzen mag je natuurlijk geen spitstechnologie (automatische parkeerhulp, detectie van wegmarkeringen, verkeersbordenherkenning, …) verwachten.