François Piette

6 MRT 2013

Palmbomen, rode vesten en diesel

Een vleugje Amerika achter het stuur van een auto die aangepast werd voor Europa? Dat probeert Chevrolet aan te bieden met de Malibu, een berline met prinsheerlijke uitrusting.

Cultmodel

Malibu ken je ongetwijfeld van de televisieserie op zondagnamiddag. Maar als we verder kijken dan de rode vesten en behaarde borstkassen, leren we dat Malibu niet alleen een badplaats in Californië is, maar ook een model van Chevrolet sinds de jaren zestig. De grote berline komt voor het eerst naar Europa met als basis het platform van de Opel Insignia.

Presentatie

De stijl verliest de bumpers met overvloedig chroom, maar ziet er homogener uit. Beter nog, de Malibu heeft karakter dankzij de sympathieke voorkant en een kont die lijkt op de Camaro. Merk op dat de Malibu alleen beschikbaar is met drie volumes, als sedan met gescheiden koffer dus. In het interieur hebben we al een betere afwerking gezien, maar het geheel oogt goed en heeft zelfs een sportief cachet. Over de materialen klagen we evenmin, die zijn correct gezien de prijs.

Motor

Onder de motorkap maakt Chevrolet het leven niet moeilijker dan nodig en is er maar één motor: een tweeliter diesel met 160 pk en 350 Nm. Nogal veel voor onze Belgische markt, die eerder dol is op kleine motoren. De motor ziet af van een start-stopfunctie en stoot bijgevolg 134 g CO2/km uit met een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km. Chevrolet biedt wel de keuze tussen een manuele en automatische versnellingsbak. Maar opgelet, want die laatste verhoogt de CO2-uitstoot drastisch tot 160 g/km.

Indruk maken op de passagiers

In het interieur kan het scherm van het infotainmentsysteem kantelen, waarna een verborgen opbergvak vrijkomt. Dit maakt gegarandeerd indruk op jouw passagiers. Qua functionaliteit hoeft de Malibu zich niet schamen voor zijn concurrenten. Hij heeft zelfs een vrij grote koffer van meer dan 500 liter. De Malibu overtuigt met zijn neerklapbare achterbank en voldoende ruimte.

Ruw

We draaien de sleutel om en de motor wordt wakker. En dat merk je. We kennen motoren die beschaafder draaien en beter ingekapseld zijn. Desondanks stelt de motor niet teleur op de weg. Het koppel veegt alle obstakels weg, laat toe om te vertrekken zonder het gaspedaal aan te raken en maakt vinnige hernemingen mogelijk. Ook de manuele versnellingsbak valt niets te verwijten, de bediening is stevig en precies.

Homogeen weggedrag

Bij stevige acceleraties geraakt de voortrein verzadigd door het koppel van de diesel. Het weggedrag blijft wel homogeen: de voortrein is precies, de besturing volgt trouw en de achtertrein is speels als de bestuurder dat wil. Qua comfort waarderen we de tolerante schokdemping, die misschien iets te stevig is (vooral voor de passagiers achterin).

Budget

Het is een vreemde keuze van Chevrolet om de Malibu in slechts één uitvoering aan te bieden, namelijk met een volledige uitrusting en een 160 pk-diesel. Voor 33.399 euro is bijna alles inbegrepen: elektrische zetels, leder, automatische koplampen, xenonlampen, 18-duimsvelgen, een multimediasysteem met aanraakscherm enzovoort. De garantie bedraagt drie jaar en/of 100.000 km.

Het verbruik hangt rond 6,5 l/100 km, een eerlijk resultaat.

Conclusie

De Malibu is een goede leerling in elk vak, maar blinkt nergens echt uit. We betreuren wel dat je hem alleen kunt kopen met alles erop en eraan (volledige uitrusting en krachtige motor) , waardoor de prijs hoog oploopt. Jammer, want met een diesel van 130 pk zou hij een woordje kunnen meespreken in het groepje Europese concurrenten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie