Stijl Waarschijnlijk niet de meest sexyst van alle breaks die momenteel op de markt te vinden zijn, is deze Nubira toch naar de laatste mode dankzij meer hoekige lijnen en evenwichtige verhoudingen. Motorisering Het is dus de 2.0 VCDI die het werk opnieuw aanpakt onder de kap van deze Nubira. Maar net zoals voor de Lacetti, ontwikkelt hij amper 121 pk, tegenover de 150 pk die gewoonlijk ontwikkeld worden onder de motorkappen van de Epica en de Captiva. Het koppel wordt eveneens teruggebracht van 320 naar 280 Nm. En het resultaat van het geheel is… verrassend ! U dacht zeker dat hij futloos zou zijn met zijn 29 pk en 40 Nm minder ? Wel… Helemaal niet ! Integendeel, hij werd zelfs verbeterd. Deze versie geniet van een plattere koppelcurve, die een betere uitbating toelaat van de mechanica, vooral op de laagste toeren. En al vertoont deze motor zich iets minder pittig eens hoger in die toeren, neemt het rijplezier, vooral in stad, héél snel toe ! In dusdanige mate dat hij overschakelt naar één van de betere in zijn categorie. Want deze motor beschikt over een andere troef, reeds bekend door de andere versies dan deze : een opmerkelijke geluiddemping bij gebruik ! De vijfdoos die eraan gekoppeld wordt, is handig in de besturing, maar verdient toch een langere overbrengingsverhouding, of beter, een zesde versnelling. Het verbruik plaatst zich op een 7,2 liters per honderd, wat nogal redelijk is, wetend dat wij enkele Duitse Autobahnen ontleend hebben… Wegligging Net zoals de Epica, is de Nubira veilig, ondersturig en gemakkelijk te begrijpen. Toch blijven de kwaliteiten van het raamwerk iets achter tegenover de laatste Europese uitvoeringen, die heel wat nauwkeuriger zijn. De Nubira wordt soepel geveerd en beliefd toch maar weinig kleine kronkelige baantjes, waar hij een tekort aan nauwkeurigheid weergeeft. En bij een hoger tempo, wordt hij lomp ondersturig. De stuurinrichting is vaag en heeft hier eveneens een tekort aan nauwkeurigheid. Comfort Maar de Nubira is duidelijk geen potentiële rivaal van een Audi RS4 of van een BMW M5 Touring, en zijn doel is hier enkel een goed comfort te geven aan zijn inzittenden. En hij slaagt er perfect in, dankzij een goede rijhouding (het stuur is regelbaar in de hoogte en in de diepte), een uitstekende geluiddemping (met uitzondering van de wind bij hoge snelheden), een zeer toegeeflijke ophanging en een opmerkelijke leefbaarheid binnenin. Tarieven en uitrustingen Groot pluspunt van deze Nubira is zijn basisprijs, die op 16.199 € ligt ! Voor een ruime break, met een wijd bruikbaar volume en een diesel van 121 pk onder de motorkap, is de offerte nogal aantrekkelijk ! En geloof niet dat dit ten nadele is van de kwaliteit ! Voorzeker zijn de materialen niet de mooiste die wij tot nu toe hebben kunnen zien en de algemene voorstelling is iets verouderd, maar de afwerking is van kwaliteit, het geheel ziet er sterk uit en de uitrusting lijdt onder geen enkel serieus gebrek. Besluit De Nubira is voorzeker niet de boeiendste break van zijn categorie. Maar zijn geklemde prijs maken er een werkelijke verrassing van ! Voor iets meer dan 16.000 €, vindt u hier een wagen die een ruime koffer biedt, een uitstekende dieselmotor met koppel, krachtig en stil, en een héél goed comfort. Men spreekt hier vast en zeker van het meest gelukte dieselmodel van het merk.