Parijs heeft beslist moeite om zich een plaatsje te maken onder de zon tegenover Tokio of Milaan. En het is doodsimpel, de groep Piaggio heeft gewoonweg de ‘Porte de Versailles’ terzijde geschoven om zich op Milaan te focussen : geen enkele Guzzi, Aprilia, Gilera, Piaggio of Vespa te bespeuren. Ducati daarentegen heeft de moeite gedaan om een uitgestrekte stand voor te stellen, maar waarvan de nieuwigheden enkel qua kleur liggen. Toch is het hier de gelegenheid om enkele mooie motors te bewonderen, en zeker enkele modellen die men niet vaak op de baan zullen te zien krijgen : de Desmosedici RR, bij voorbeeld, aan 60.000€… Ook Morini, Benelli en MV zijn aanwezig, maar zonder werkelijke nieuwigheden, met uitzondering van een concept bike op basis van de Brutale. Voxan, de streekgast, stelt sinds lang tijd zijn eerste grote nieuwigheid voor : de GTV 1200. Deze zou onder de duiven van de R1200RT of de Norge komen te schieten door de aanwezigheid van een drijfriem, die men liever en vaker zou zien in vervanging van de ketting die zwaarder en vuiler is. De Amerikanen stellen alle reeds gekende nieuwigheden voor, die men nu uiteindelijk rechtstreeks kan zien en betasten, met onder andere de Buell 1125 R met een Rotax motor, de Harley Nightster of de Softails Rocker. De XR1200 wordt bij de concessiehouders voorzien tegen volgende lente en op een podium prijkt een Buell concept bike getekend door Ludovic Lazareth: stomverbaasd! De oude Europa Bij de Engelse : zachte revolutie van de Bonneville met carburator met injectie! Onmogelijk het verschil te zien en de injectie waar te nemen die verscholen zit achter het geraamte van de carburator. Enkel een kei van de Bonnie zou, na grondig onderzoek, het verschil zien tussen de twee. Dit is een mooi stukje werk, dat toelaat om aan de Euro 3 normen te voldoen, zonder daarvoor de "old school" stijl van de jaren 60 erbij te verliezen. De Speed maakt ervan gebruik om te genieten van een opfrissing : nieuwe wielen die beklemtoond worden door een mono-arm, achterromp herzien, nieuw stuur, zwart vork. BMW, met zijn weelderige stand, verbergt zijn ambities niet : binnen enkele jaren zijn productie verdubbelen om het achtbare cijfer van 200.000 stuks per jaar te bereiken. De overname van Husqvarna zal eraan deelnemen, met een verbreding van het gamma met een pak nieuwigheden en een betere betrekking in de competitie: de Superbike zal voor het jaar 2009 zijn. BMW onthult in Parijs de HP2 Sport, rechtstreeks overgenomen van de Boxer Sport die dit jaar op de circuits verschenen, onder andere op de mythische ‘24h du Mans’. Mooi werk, typisch BMW, die sommigen zullen verplichten hun a-priori te herzien over het merk met de schroef… 130 pk voor een luchtgekoelde twin is toch niet slecht ?! De Oostenrijkse KTM stelt in Parijs zijn derde opus van de mythische Duke voor, uitgerust met een 690 LC4 mono met injectie, een nog scherpere lijn en met een uitlaat die zich voortaan onder de motor bevindt. De geeltjes Aan de Japanse kant zijn er toch enkele nieuwigheden, of beter gezegd evoluties. Honda herziet zijn Transalp die geniet van de 700cc injectieblok van de Deauville, met een winst van 7pk in het vooruitzicht, en een volledige herziene look, die hiermee toch trouw aan zijn oorsprong blijft. Meer consensueel dan de Versys, beter geslaagd dan de verouderde V-Strom, hij zou aan de Transalp, sinds zijn verschijning in 1987, het succes moeten waarborgen. Andere grote evolutie voor de CBF 600, zowel N als S, die op hun beurt genieten van de motorblok van de CBR 600 RR. De kracht werd niet verder ontwikkeld, maar het koppel werd verhoogd, het gewicht werd gedaald en het raamwerk slaat over van staal naar aluminium. Andere technische en esthetische wijzigingen zouden deze modellen nog doeltreffender en verleidelijker moeten maken. De grootste hap van de Japanse reus in Parijs is de nieuwe CBR 1000 RR. Zoals gewoonlijk is de overtreffende trap van kracht. Meer pk’s, meer sterkte, minder gewicht, de hyper sportieve motors blijven hét technologische visitekaartje van de vier Japanners die telkens opnieuw de grenzen verplaatsen. Noteer hier dat de esthetica speciaal verzorgd werd, met een combinatie van lichtheid en soberheid, en met een uitlaat onder de motor die de achterzijde van de moto bijzonder verlicht. Kawasaki exposeert zijn nieuwe ZX-10R (minder kilo’s, meer pk’s, een bekend refrein…) en zijn leuke kleine Ninja 250 R (een fiets !). Bij Yamaha, ontwikkelt de R6 zich nogmaals, de T-Max ook en de Ténéré maakt een opgemerkte come-back. Sympatieke terugkomst op de markt van de 250cc trails zoals de WR 250 R, ook beschikbaar in een supermotard versie (WR 250 X). Een basis scooter, namelijk de Vity zou meer dan één moeten overtuigen om over te schakelen naar scooters, en dit, voor ongeveer 2.500 euro’s. Suzuki stelt de reeds aangekondigde motors voor, zoals de intelligente GSX 650 F, een Bandit in een GSX-R mode, de Hayabusa en de B-King die reeds op onze wegen te vinden zijn, of de GSX-R 600 en zijn broertje, de 750. Evolutie der mentaliteiten? De ecologische bezorgdheden die momenteel de automobielwereld leiden, beginnen nu ook gehoor te krijgen in de wereld van de motors, en dit, met de nieuwe Euro 3 normen en een grotere wil naar een beter imago van de motor & motorrijders of met de terugkomst van de Solex die voortaan elektrisch is en de verschijning van Matra in hetzelfde segment. Maar net zoals in de autowereld : "there’s no limit". Men hoeft enkel de super sportieve motors te bekijken of de raketten zoals de ZZR 1400 en de Hayabusa! Ah passie, als men in jouw ban geraakt ! Foto's van het "Mondial" Motosalon van Parijs 2007